Col·laboracions

Què ha d’ensenyar l’escola?

Mireia Civís Zaragoza i Enric M. Sebastiani, FPCEE Blanquerna – URL

Sense caure en paranys terminològics, i emparats sota la pregunta genèrica de “Què ha d’ensenyar l’escola?”, el passat 2 de desembre es va dur a terme la desena Jornada d’Edu21 volen

llegir més

Eugeni d’Ors i la pedagogia de l'”Obra ben feta” (i II)

Conrad Vilanou Torrano, Universitat de Barcelona

La pedagogia orsiana és una pedagogia que vol recuperar –davant de la producció en sèrie del món industrial i de la despersonalització de l’activitat laboral moderna– els valors del treball de l’artesà de l’Edat Mitjana. Llavors hom iniciava la seva

llegir més

Eugeni d’Ors i la pedagogia de l'”Obra ben feta” (I)

Conrad Vilanou Torrano, Universitat de Barcelona

Pensador polièdric, personatge controvertit i una personalitat complexa, tal vegada fins i tot barroca, Eugeni d’Ors (1881-1954) va mantenir amb Catalunya una relació entre l’amor i l’odi. Si el seny i la rauxa han estat considerats tradicionalment e

llegir més

Sobre els uniformes escolars i altres tabús

Jaume Sarramona, catedràtic emèrit de Pedagogia de la UAB

En tots els àmbits de la vida hi ha tabús que cal superar si es vol avançar en el camí del progrés, i l’educació no és una excepció. No em refereixo a superar qualsevol cosa que hagi estat en el passat sinó a poder analitzar els temes amb serenor, se

llegir més

L’ésser humà és un animal audiovisual

Joan Davía i Matas, mestre

En l’univers de la comunicació s’ha pogut constatar que en l’expressió escrita la significació prové només dels signes lingüístics, en canvi en l’expressió verbal oral són molt més importants els signes no lingüístics com la presència física, el to,

llegir més

Família i escola: un binomi imprescindible

Marc Antoni Adell, Universitat de València, col·laborador d'Edu21

La consideració de l’àmbit familiar com a partenaire indefugible de l’escola, apareix com una constant en tots els estudis i investigacions. I no només en els ensenyaments d’infantil i primària –on podria semblar que és més “natural” per l’eda

llegir més

Ser competent no és només ser capaç

Enric M. Sebastiani Obrador, professor de la FPCEE Blanquerna (URL), Delegat de la FIEP Catalunya, col·laborador d'Edu21

Si un terme ha estat repetit últimament amb escreix en l’àmbit educatiu és el de les competències. No obstant, malgrat la seva freqüència d’us, el sentit amb el que ha estat utilitzat no sempre ha estat clar, ben explicat i sovint ha generat c

llegir més

Formació permanent: perspectives emergents (I)

Àngels Domingo, doctora en pedagogia i col·laboradora d’Edu21

Molts autors consideren l’aprenentatge al llarg de tota la vida –long life learning– com el paradigma educatiu del segle XXI. També en el col·lectiu dels docents (mestres, professors, educadors, etc.) l’aprenentatge permanent es transforma en

llegir més

La millora de la nostra educació

Jaume Sarramona, catedràtic emèrit de Pedagogia de la UAB

Com ja han dit els titulars de premsa, l'actual curs escolar estarà marcat pel desplegament i aplicació de la Llei d’educació recentment aprovada al Parlament de Catalunya. Sense entrar en l’anàlisi del seu contingut, cal tenir ben present que les ll

llegir més

Directors de centre, lideratge i competències emocionals (i II)

Albert Lacruz Bassols, assessor empresarial i educatiu, pedagog i col·laborador d’Edu21

A la primera part de l’article érem a punt d’arribar a una segona conclusió. És aquesta: tenint en compte els reptes que tindran els directors i els obstacles amb els quals es trobaran, està clar q

llegir més
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25