En un reportatge aparegut recentment en aquest diari es feia referència al denominat abandonament escolar prematur (AEP), corresponent als joves d’entre 18 i 24 anys que han assolit com a màxim l’educació secundària obligatòria. S’afirmava que aquest abandonament se situa a Catalunya en el 13,7% (13% a Espanya) i lluny del 9% marcat per la...
articles i publicacions
Sovint atorguem a l’educació formal (escoles, instituts, universitats…) la responsabilitat de formar les noves generacions amb els valors i els coneixements que una determinada societat determina com a valuosos i imprescindibles per als seus ciutadans. Tanmateix, l’educació formal és només un instrument més, i no sempre el més rellevant, en el procés formatiu dels ciutadans...
Eladi Homs i Oller neix a Valls el 1886. Fill d’Eladi Homs i Recasens i de Paulina Oller i Garriga, serà el setè de dotze germans. Després d’iniciar els estudis als escolapis de Valls, quan tindrà onze anys, juntament amb la seva família es trasllada a Barcelona. Homs farà de mestre i administratiu a les...
L’impacte de la recent estrena de la minisèrie Adolescence en una coneguda plataforma ha provocat força reaccions entre els seus espectadors, sobretot als que, d’una manera o altra, es relacionen amb els adolescents, ja siguin progenitors, professionals diversos i educadors. En el cas dels docents, sens dubte el segon capítol de la sèrie ens interpel·la de forma...
S’ha posat de moda en determinats cercles postular que, en vista de l’actual situació del nostre sistema educatiu, el que cal, sobretot, és menys “pedagogisme”, terme que es vincula, pel que sembla, a un excés de teories i metodologies que estarien minant el bon fer de sempre del professorat. Però quina és, exactament, la part...
La desorientació que sembla que s’ha instal·lat actualment en l’àmbit de l’educació a casa nostra, i potser també arreu, assenyala l’esgotament dels models educatius dominants en societats que ja no són el que eren ni ho tornaran a ser. Si l’educació ha de procurar la preparació adequada perquè els nostres futurs ciutadans puguin comandar eficaçment...
Cada vegada que irromp l’informe PISA, l’educació mereix titulars, comentaris, entrevistes, etc., i durant un breu temps, com succeeix amb tota notícia periodística, el debat educatiu interpel·la tot tipus d’actors que, en bona part amb gran gosadia, pontifiquen sobre els mals del sistema i ofereixen receptes simples per arranjar-los. Però si fem un esforç per...
Darrerament, el concepte d’educació mediàtica s’està promovent com a resposta a la inquietud social i pedagògica davant un escenari en què les notícies enganyoses (fake news) proliferen mitjançant tots els ressorts comunicatius i, molt especialment, a través de les xarxes socials. Sempre han coexistit informacions veraces al costat d’altres de dubtosa credibilitat o directament falses....
“Cap independència s’assoleix des de la incompareixença, a menys que vagi acompanyada d’una mobilització massiva i permanent de la població. No ens trobem en aquest escenari, i diumenge al vespre, si guanya l’abstenció, la lectura des d’Espanya i Europa serà que l’independentisme perd representativitat, poder de decisió i d’influència
Fa uns dies el conseller d’Educació va fer unes declaracions en què afirmava que per primer cop es té la intenció de compartir “totes les dades d’abandonament de l’alumnat amb tots els municipis del país”. I afegia: “Hi hem de posar cara, noms i cognoms”, perquè caldrà “anar a buscar les històries de vida, l’alumne,...
“ El sistema educatiu està tensionat i entre les causes hi ha la impossibilitat de comptar amb una administració que l’ajudi a asserenar-se, que li ofereixi temps i recursos per al disseny, anàlisi i reflexió dels seus propis projectes educatius.
El nostre sistema educatiu es troba “tensionat” degut a diversos factors que s’han anat succeint en els darrers temps. Entre aquests destacaríem: pretensions de generalització d’innovacions sense un període propi de reflexió i anàlisi; canvis legislatius i curriculars imposats pels governs; ràpides adaptacions per la pandèmia que afectaren els projectes de centre i la tasca...


