Propera activitat
Notícia destacada
03 de novembre, 2025
Enric Roca, director d'Edu21
Article publicat a El Punt-Avui
En un reportatge aparegut recentment en aquest diari es feia referència al denominat abandonament escolar prematur (AEP), corresponent als joves d’entre 18 i 24 anys que han assolit com a màxim l’educació secundària obligatòria. S’afirmava que aquest abandonament se situa a Catalunya en el 13,7% (13% a Espanya) i lluny del 9% marcat per la UE en l’horitzó 2030. Cal tenir en compte que dins l’AEP s’inclouen situacions i casuístiques molt variades. Des d’aquell alumnat que no ha acabat l’ESO, ja sigui perquè l’ha abandonada o en molts casos perquè ha estat foragitat del sistema, i també els no graduats dels estudis obligatoris o dels postobligatoris (cicles formatius i batxillerat).
Eladi Homs, pedagog al servei de Catalunya
Eladi Homs i Oller neix a Valls el 1886. Fill d’Eladi Homs i Recasens i de Paulina Oller i Garriga, serà el setè de dotze germans. Després d’iniciar els estudis als escolapis de Valls, quan tindrà onze anys, juntament amb la seva família es trasllada a Barcelona. Homs farà de mestre i administratiu a les escoles mercantils de comerç, on coneixerà Joan Bardina, fundador de l’Escola de Me
stres (1906-1910) i posteriorment establirà relació amb Joan Palau i Vera, fundador del col·legi Mont d’Or, on Homs hi col·laborarà. També farà de professor als escolapis de Barcelona i a les escoles del Districte Sisè fins que, al 1907, es traslladarà als Estats Units becat per l’Ajuntament de Barcelona, primer a Urbana i després a Chicago a l’Escola d’Educació Universitària. En aquest període de formació americana, Homs rebrà la influència de filòsofs com William James i John Dewey, que marcaran profundament el seu pensament pedagògic. D’aquella etapa se’n farà ressò mitjançant la publicació Cròniques quinzenals nord-americanes que publicarà al setmanari Crònica de Valls i que acabarà significant la porta d’entrada a altres publicacions de Barcelona convertint-lo en un personatge força conegut.
Analitzem on som, millorem la docència i guanyem el futur
En els darrers temps hom té la sensació que el nostre sistema educatiu es troba sotmès a allò que en diríem la tempesta perfecta. Crítiques externes i internes, algunes justificades i altres demagògiques; algunes amb voluntat de redreçar el rumb; d’altres per justificar febleses pròpies, etc.
Llegir el darrer butlletí Edu21
Enric Roca, director d’Edu21, va partipar al Bon Dia i Bona Hora, el magazín matinal de Ràdio Molins de Rei: podeu escoltar-lo aquí.


