10 de maig de 2018
18:30h. Sala d'actes Escola Pia Balmes - Entrada per c/Balmes 218, Barcelona

33a Tribuna Edu21: Aprendre entre iguals, en equips docents.

Aprenentatge entre professors i docència compartida.

Per aprenentatge entre iguals entenem diferents modalitats d’ensenyament i aprenentatge que fan dels processos d’interacció una oportunitat per aprendre dels altres. En el cas de l’alumnat els iguals poden ser els companys d’aula, però també els de diferents edats, interessos, aptituds, etc. A més, pot donar-se per a les funcions d’aprenentatge acadèmic, però també per a les tasques d’acompanyament i tutorització, entre d’altres.

Els avantatges de l’aprendre amb, i dels altres, també es pot traslladar al treball docent donat que la feina de mestre o professor s’ha de fer amb interacció amb els col·legues. Si aquest fet s’enfoca des de perspectives col·laboratives, l’aprendre dels altres companys esdevé una eina de major eficàcia de la tasca docent. A més, avui tothom reconeix que la professió docent s’ha de fer en equip, tant en les tasques de disseny i preparació de les classes com, en la mesura de les possibilitats, compartint la pròpia docència amb un col·lega o més d’un (codocència i multidocència).

De tot això volem parlar en la 33a Tribuna d’Edu21. Introduirem el tema amb una entrevista que Enric Roca, director d’Edu21, realitzarà a David Duran, coordinador del GRAI (Grup de recerca sobre aprenentatge entre iguals). Posteriorment, tres docents exposaran exemples d’aplicació de l’aprenentatge entre iguals i col·laboratiu entre docents per, a continuació, obrir un debat entre tots els ponents i el públic assistent.

 

Participants:

David Duran Gisbert, doctor en Psicologia. Ha treballat com a professor d’ensenyament secundari. Ha fet formació de professorat sobre aprenentatge entre iguals i escola inclusiva. Actualment és professor del Departament de Psicologia de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Enric Roca Casas, doctor en Ciències de l’Educació. Ha treballat com a professor en educació primària i secundària. Exerceix docència a la Facultat de Ciències de l’Educació i és actualment el director del Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social de la Universitat Autònoma de Barcelona i director d’Edu21.

Maite Oller Sànchez, mestra d’educació infantil i primària des de l’any 1980. Cap d’Estudis del CEIP El Pi durant 6 anys i directora del CEIP Riera de Ribes durant 3 anys. Formadora en activitats de formació permanent del professorat. Membre del GRAI (Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals) de l’ICE de la UAB i coordinadora de les Xarxes de centres dels programes Llegim i escrivim en parella i Reading in pairs a Catalunya.

Sònia Elvira Hernansáez, llicenciada en Història de l’Art. Treballa a l’Escola Pia de Sitges des del 2008. Tutora de 1er d’ESO i professora d’Educació Visual i Plàstica, Ciències Socials i Anglès i des del curs 2015-16 forma part de l’equip docent que prepara i aplica Itineraris d’Aprenentatge a l’escola. Presentarà l’aplicació a la seva escola del projecte SUMMEM, on un dels eixos principals ha estat el canvi en el rol del professorat però també de l’alumnat.

Mònica Santamaria Solsona, mestra d’Educació Primària amb especialitat de música i màster en Lideratge de la Innovació Pedagògica i Direcció de Centres Educatius. Tutora i especialista de música durant 15 anys, coordinadora de cicle durant 4 anys i directora de l’etapa de Primària a l’Escola Thau de Sant Cugat des del curs 2010-2011. Presentarà l’activitat “El viatge per l’escola“, una experiència de treball entre iguals a nivell docent.

 

 

Programa:

18:30 a 19:15            Entrevista amb el David Duran

19:15 a 19:45            Intervencions de les 3 experiències

19:45 a 20:30          Debat amb els assistents

 

Pels Amics d’Edu21: de 17:15h a 18:15h hi haurà una conversa informal amb els participants prèvia a la Tribuna.

 

Amb la col·laboració de: