14 de març de 2009

VIII Jornada: Aprenentatge del talent i l’excel·lència

Descobrint els talents, incentivant l’excel·lència. 

Es troba el currículum i l’organització escolar preparada per avaluar, potenciar, desenvolupar i optimitzar el talent, tots els talents dels alumnes? Com aprofitar l’excel·lència d’alguns per aixecar els diversos talents de la majoria? Com predisposar al professorat per servir de model d’excel·lència? La jornada va comptar amb la col·laboració de la professora Meritxell Cano, docent de la temàtica d’altes capacitats en el Màster d’Educació Especial de la Universitat de Deusto i en el Postgrau de Pedagogia Terapèutica de la UAB.

 

Jornada adreçada a tots els professionals de l’ensenyament i les persones interessades, on es van escoltar i debatre les seves opinions i problemàtiques en relació als alumnes talentosos i excel·lents i com abordar una resposta educativa adequada. Es considera que no existeix un sol talent sinó diversos, que quasi tothom posseeix unes aptituds i unes potencialitats capaces d’excel·lir i que cal un abordatge pedagògic que ho possibiliti.

Activitat reconeguda com a formació pel Departament d’Educació.

 

Resum de l’activitat

El passat dissabte 14 de març, Edu21 celebrà a la Casa de Cultura de Sant Cugat la seva VIII Jornada sota el títol: Aprenentatge del talent i l’excel·lència. L’objectiu era escoltar als professionals de l’ensenyament i reflexionar amb ells sobre les respostes organitzatives i curriculars que l’escola havia d’assumir per aprofitar millor la multiplicitat de talents que potencialment presenten molts dels alumnes i que sovint passant desapercebuts o no obtenen els resultats que les seves aptituds permetrien.

La Jornada fou inaugurada per la Sra. Esther Salat regidora d’educació i joventut de l’Ajuntament de Sant Cugat i comptà amb la col·laboració de la professora Meritxell Cano, experta en l’aprenentatge de la intel·ligència i dels alumnes amb talent i amb sobredotació.

Les principals conclusions de la Jornada –que ara tindrà una continuïtat virtual– han versat sobre la necessitat que el professorat adopti un paper de guia i de model envers els alumnes talentosos i s’impliqui a nivell emocional per poder oferir-los contínuament noves oportunitats d’aprenentatge, així com projectes per a desenvolupar-les individualment, en grup heterogeni (on el conjunt d’alumnes puguin enriquir-se) o en grups específics d’alumnes amb altes capacitats en uns espais determinats. També es constatà que cal impulsar un canvi de perspectiva en relació als alumnes amb talent i excel·lents per part del professorat, dels pares i de la societat en general per deixar de percebre aquest tipus d’alumnat com a problemàtics i sí en canvi com un gran potencial per elevar la qualitat del conjunt del sistema educatiu de casa nostra. Tot un repte i tota una necessitat.

 

Detalls de l’activitat

Dia: 14 de març de 2009

Hora: 9:00h-14:00h

Lloc: Casa de cultura (Castellví s/n, Sant Cugat del Vallès)

 

Programa

9:00h Rebuda i lliurament de documentació
9:15h Presentació de la jornada
9:30h Treball en grups reduïts (fase  pre-expert:

Grup A: Currículum i organització de l’aula potenciadors de talent

Grup B: Grups intertalents i tutories entre estudiants

Grup C: El rol del professorat davant l’excel·lència

10:30h Xerrada-col·loqui amb la professora Meritxell Cano, especialista en altes capacitats
11:30h Descans
12:00h Treball en grups reduïts (Fase post-expert): Grups A, B i C
13:00h Treball en plenari
13:50h Conclusions de la jornada
14:00h Comiat

 

Activitat realitzada amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sant Cugat


Materials d’interès

Anunci de la jornada (pdf)

Com reconèixer i potenciar el talent en l’educació? (vídeo)

Desenvolupament VII Tribuna Edu21 (vídeo)

Talent i educació, Enric Roca, Revista Paradigmes

Davant del nou paradigma de la superdotació i de les altes capacitats, Josep de Mirandés, Revista Paradigmes

Descobrint i incentivant els talents, Enric Roca

Eduquem potenciant el talent, Enric Roca

Per una escola del talent, Enric Roca, Diari Avui

Mesures educatives específiques per a promoure la sobredotació, Comissió Europea

L’escola del futur ha de ser la del talent i la felicitat (Entrevista Sebastià Serrano, Diari Avui)

 

Ponent

Meritxell Cano

 

Notícies

Resum de la jornada (Ràdio Sant Cugat)