11 setembre 2019
Enric Roca, director d'Edu21

Edu21: espais per a la reflexió i la proposició

Edu21 impulsa espais per a la reflexió pausada i aprofundida sobre els principals reptes que la tasca educativa té plantejats en l’actual horitzó de canvis profunds. Espais oberts a la participació de tothom que hi estigui interessat.

Uns canvis que s’albiren en tots els vessants socials, econòmics, tecnològics, científics, axiològics... i que ens interpel·len més enllà de reformes conjunturals tot exigint-nos transformacions profundes, entre elles la de l’actual sistema educatiu.

Des de la seva aparició Edu21 ha volgut esdevenir un referent d’aquest procés de reflexió que, alhora, sempre ha tingut la pretensió de passar a l’acció, de fornir de propostes el treball reflexiu.

En el passat curs vam endegar tres grups de reflexió que, amb l’entrada d’aquest nou curs continuaran i aprofundiran la seva tasca, Volem debatre a fons cadascun dels temes previstos i que es tradueixin en un seguit de propostes de tots aquells aspectes fonamentals que requereixen processos d’innovació i de transformació educativa. Tanmateix, la reflexió no cerca només tot allò que hem de canviar de l’organització i funcionament de l’actual sistema educatiu a Catalunya i, per tant, la incorporació d’aspectes innovadors o fins i tot trencadors en relació a la realitat present. També intenta identificar aquells aspectes que, sent punts forts de la nostra tradició pedagògica, han de sostenir amb fortalesa els canvis que es proposen.

Els grups de treball han estat, en primer lloc, Eduestat, que continua reflexionant sobre la configuració que hauria de tenir un sistema educatiu plenament sobirà a casa nostra. Aquí hem posat un accent especial amb la perspectiva plenament inclusiva d’aquest sistema que es dibuixa. El segon grup l’ha configurat Eduinter, amb una reflexió complexa i polièdrica en relació a un nou plantejament curricular. Una perspectiva on el coneixement no esdevingui parcel·lat sinó que s’ofereixi a l’alumnat com una tasca de descobriment holístic de la realitat. I, en tercer lloc, el grup Edufutur analitza els escenaris que ja s’estan obrint de profundes transformacions en tots els camps, però molt especialment en el terreny de les biociències, la Intel·ligència Artificial, el Big Data, etc., i com aquests canvis poden afectar al disseny i l’imaginari de l’educació del futur que, per ser precisament un escenari educatiu, ens interpel·la irremeiablement el propi present.

Tots els seguidors i simpatitzants d’Edu21 són convidats a afegir-se a aquests grups de treball per aportar quantes més perspectives i experiències millor. A més, tenim intenció, mitjançant aquest Butlletí i la nostra pàgina web d’anar informant i sotmetent a debat públic les propostes que d’aquests grups de treball es vagin derivant. També impulsarem tribunes de debat relacionades amb les temàtiques que els grups vagin destacant, o sigui convenient d’ampliar el cercle de reflexió i debat en un fòrum més públic, com són les tradicionals tribunes d’Edu21.

Un curs, doncs, amb força feina pel davant que l’encarem amb la màxima il·lusió i energia gràcies al suport que rebem dels nostres amics i amigues d’Edu21, les entitats que col·laboren amb nosaltres, així com tothom que ens segueix mitjançant les xarxes socials. Comptem amb tots ells per enfortir el nostre projecte que no és altra que el d’impulsar la millora i la transformació educativa a casa nostra.