31 gener 2019
Enric Roca, director d'Edu21

Tres grups, tres reptes

Edu21, amb l’estímul i la col·laboració dels seus Amics/Amigues, impulsarà en les properes setmanes tres grups de treball amb l’objectiu d’aprofundir des de l’estudi, la reflexió, el debat i l’elaboració de propostes, tres temàtiques que ens semblen essencials d’encarar ara i aquí: 1) la de la interdisciplinarietat curricular i metodològica (Eduinter); 2) l’aprofundiment en els canvis necessaris per bastir un sistema educatiu republicà (Eduestat); i 3) la reflexió i prospectiva davant els reptes del futur de l’educació (Edufutur).

El contingut dels tres grups de treball responen a una lògica que a Edu21 ens ve de lluny. Des del principi la nostra mirada envers el sistema educatiu ha volgut elevar-se de l’estricta conjuntura temporal. Conscients que els problemes de fons tenen un component històric que els condiciona i que en gran mesura els blinda a canvis sobtats o superficials, sempre hem apostat per mirar més enllà i voler imaginar els escenaris de futur que, en bona lògica, transformaran tots i cadascun dels elements del sistema educatiu.

Així, Edu21 ha vingut treballant (i ho continuarà fent) en una línia de reflexió sobre el què aprendre de bàsic i comú en l’escola del segle XXI (tribunes 31 i 32). I en aquest sentit l’interès per anar propiciant el canvi de mentalitat cap a propostes de caire interdisciplinari i holístic ha estat sempre present. Aquests són els precedents de la proposta del grup que ara proposem amb el nom d’Eduinter.

En el II Congrés d’Edu21 ja vam anticipar el debat i la reflexió sobre els canvis que calia contemplar en la perspectiva de poder bastir un sistema educatiu propi per a Catalunya. En aquell moment les aportacions tingueren un caire d’anticipació hipotètica. Transcorregut un temps on el país ha experimentat processos d’aprenentatge social i polític molt intensos, ens cal repensar novament, des de l’experiència acumulada, les propostes que avancin cap un objectiu d’educació republicana, des de l’obligació que assumeix una entitat amb voluntat de ser laboratori d’idees al servei del sistema educatiu. D’aquí que proposem novament impulsar el grup Eduestat per analitzar fortaleses i febleses de l’actual sistema i proposar transformacions per bastir el nou a conquerir.

El tercer grup que presentem connecta estretament amb els altres dos donat que els tres tenen intenció de servir al present amb una mirada al futur. Tanmateix, aquest tercer vol aprofundir en aquesta mirada prospectiva tot encarant a fons les derivades que en el camp de l’educació tindran -tenen ja- els avenços i les transformacions que ens portarà la intel·ligència artificial; la bioenginyeria i les biociències en general; el Big Data i els reptes -oportunitats i riscos- que se’n deriven; la realitat augmentada; els algoritmes intel·ligents, etc. Aquest grup l’hem denominat Edufutur perquè aquí la mirada transcendeix el nostre sistema educatiu, el sistema escolar i curricular i abasta els canvis socials i personals que seran globals i transcendiran països i sistemes.

Del treball que se’n derivi de cadascun d’aquests grups Edu21 publicarà i sotmetrà a l’escrutini i al diàleg públic les seves reflexions i propostes en forma de publicacions, tribunes, seminaris, etc. Per això convidem a tothom que estigui interessat a col·laborar en els tres àmbits a què ens ho faci saber i els animem a presentar-nos les aportacions que desitgin. El nostre Butlletí restarà obert a aquestes aportacions al mateix temps que s’anirà fent ressò (juntament amb la nostra pàgina web) dels avenços dels tres grups. Tenim feina, doncs, i és, sens dubte, del tot engrescadora!