IX Jornada: Relació família i escola
Per una educació compartida.
Quines dificultats troben els docents en la seva relació amb la famílies? Què demanarien que assumissin als pares i mares com a compromís conjunt per a l’educació dels nois i noies?
Quines dificultats troben les famílies en la seva relació amb l’escola en general i amb els docents en particular? Què els demanarien per incrementar la comunicació i col·laboració mútues?
Jornada adreçada a tots els professionals de l’ensenyament i als pares i mares, on s’escoltaran i es debatran les seves opinions i problemàtiques en relació a la relació que hauria d’existir entre l’escola i la família. Es considera un element fonamental per a la qualitat educativa que les línies fonamentals del projecte educatiu d’un centre sigui compartit per les famílies. Tanmateix, existeixen prejudicis i dificultats per assolir aquesta desitjada col·laboració i compromís compartits. Volem treballar les vies de superació de la malfiança i proposar fórmules pràctiques per aconseguir una relació mútua de coresponsabilitat.
Activitat reconeguda com a formació pel Departament d’Educació.
Edu21 demana més transparència als centres educatius si es vol millorar la col·laboració entre família i escola
El Col·legi Episcopal “Verge de l’Acadèmia” de Lleida ha acollit la IXJornada d’Edu21 sota el títol “Relació família i escola: per unaeducació compartida”.
Enla sessió, celebrada el 17 d’abril de 2009, es pretenia generar unentorn de discussió i diàleg per tal de compartir les dificultats idemandes dels professionals de l’educació i les famílies.
Lajornada ha comptat amb la intervenció, entre d’altres, del Dr. JaumeSarramona, catedràtic emèrit de la Universitat Autònoma de Barcelona, idel Dr. Enric Roca, professor de la mateixa universitat i coordinadord’Edu21, i la participació de professionals de la docència, pares imares i representants de la FAPAES de Lleida.
El treball hagenerat grups d’anàlisi i debat sobre la relació escola-família, lesconclusions dels quals han estat posteriorment analitzades pelsexperts.
Tot i que s’han ressaltat àmbits compartits sobrefamília i escola, això no ha impedit que es delimitessin els espais deresponsabilitat preferent d’uns i altres.
Entre les principalsconclusions destaca la necessitat d’augmentar la transparència i lainformació que les escoles fan arribar als pares i al conjunt de lasocietat, el que repercutiria en l’augment de la confiança i lacol·laboració entre les dues institucions.
Detalls de l’activitat
Dia: 17 d’abril de 2009
Hora: 17:30h-20:45h
Lloc: Col·legi Episcopal (c/Doctor Combelles 38, Lleida)
Programa
17:15h | Rebuda i lliurament de documentació |
17:30h | Presentació de la jornada |
17:40h | Treball en grups:
Grup pares i mares: Què demanem a l’escola i als docents? Grup docents: Què demanem a les famílies? |
18:45h | Descans |
19:00h | Exposició de les demandes dels dos grups i col·loqui en grup gran amb els pedagogs Jaume Sarramona i Enric Roca |
20:15h | Elaboració de propostes per millorar la relació família i escola |
20:45h | Comiat i anunci del bloc temàtic per a la continuació de la reflexió |
Vídeo
Materials d’interès
Monogràfic sobre la participació dels pares i mares en l’educació (Consejo Escolar del Estado)
Família i educació a Catalunya (Fundació Bofill)
Per a un nou marc de relacions entre la família, l’escola i la societat (Jordi Riera)
Pares – professors. Dificultats de comunicació (FAPAES)
El binomi família-escola (Francesc Xavier Moreno)
Conclusions de la jornada: responsabilitats i confiança entre família i escola (Enric Roca)
Ponents