19 novembre 2021
Joan Queraltó, gerent d'Edu21

Treballar junts i diferents

"No hi ha una sola manera d’educar ni un sol perfil docent o d’alumne perquè no hi ha una única concepció de l’ésser humà", ens deia en Fèlix Pardo al final del segon dels seus treballats articles sobre el nostre llibre Com som?/Y tú, ¿cómo eres?.

 

Efectivament, una de les tesis que els autors defensem en aquest llibre és que les persones som com som, i tots els equips i organitzacions funcionen molt millor quan tenen en compte la diversitat de perfils dels seus membres; en paraules d'en Fèlix Pardo, aplicant-ho a les escoles: "una de les finalitats educatives que hauria de presidir la vida escolar és el reconeixement de l’altre, perquè això és fonamental per bastir una societat sobre principis com la dignitat, l’equitat i el mèrit".

Això, el reconeixement de l'altre, té múltiples aplicacions pràctiques al món educatiu, tant pel que fa a la docència com per al lideratge dels equips docents. La tasca dels equips directius dels centres esdevé més senzilla si s'entén que no hi ha un únic model vàlid de lideratge, sinó que hi ha models de lideratge ben diferents, i que tots poden ser vàlids per igual si s'exerceixen amb competència, aprofitant les fortaleses dels perfils dels membres de l'equip directiu i, si cal, complementant-ne les possibles debilitats amb l'ajuda de la resta de l'equip docent del centre.

De fet, assumir com a equip que els diferents estils de treball dels docents i les seves motivacions poden ser igual de vàlids -i fins i tot complementaris!- si s'entenen i es valoren, ajuda a solucionar molts dels problemes del dia a dia escolar. I si hi afegim la dimensió de com també tots som diferents a l'hora d'encarar qualsevol conflicte, i entenem perquè uns reaccionem d'una manera i uns altres d'una altra, tindrem una eina que permetrà evitar molts dels conflictes personals més senzills, i encarar els més complicats amb més eficàcia.

Reconèixer l'altre -i a nosaltres mateixos!- també ens permet, per exemple, intentar aplicar les diferents metodologies pedagògiques no en funció de les nostres preferències personals sinó en funció de la multiplicitat de perfils d'alumnes i docents del centre; la diversitat metodològica té encara més sentit si tenim sempre present que ningú no és exactament com nosaltres, o que no hi ha un sol model d'alumne o alumnes sinó que la complexitat de les persones -que és també la nostra riquesa- ens ha de permetre trobar moltes vies diferents d'arribar a exercir la professió docent amb competència.

De fet, tota l'acció docent que es realitza en equip, ja sigui en algun format explícit de codocència o simplement perquè l'equip educatiu es considera un equip i no un conjunt de docents que van per lliure, només té sentit si els perfils dels docents són complementaris i no molt similars o idèntics; dit d'una altra manera, un equip docent ben divers, amb estils de treball, motivacions, maneres de gestionar el conflicte, actituds vitals o fins i tot expressivitats emotives diferents, multiplica les opcions d'arribar a l'alumnat amb èxit, perquè l'alumnat també és ben divers i té maneres de ser i de fer molt diferents.

Concretem-ho amb un exemple final: si heu arribat fins aquí, al final d'aquest article, segons la primera dimensió del nostre mètode és probable que sigueu persones gestores de Coses -és a dir, persones metòdiques i sistemàtiques que, un cop teniu el temps per llegir aquest article, el voleu llegir fins al final-, o persones gestores d'Idees -és a dir, persones a les que, si us ha interessat la temàtica, mentre ho llegiu esteu rumiant el vostre acord o desacord, i plantejant-vos altres possibilitats; i potser també llegeix això alguna persona gestora de Persones -però si ho feu segurament serà perquè us ho esteu mirant en diagonal mentre feu alguna altra cosa com respondre algun missatge, i/o perquè em coneixeu i voleu tafanejar què he escrit.

Els tres perfils d'aquesta primera dimensió (Coses, Idees, Persones) sou igual de vàlids per a la docència, però cadascun de vosaltres ho sabeu fer millor a la vostra manera; si els gestors de Coses creieu que els d'Idees o Persones haurien de llegir sencers els correus que els envieu amb tota la informació -com feu vosaltres-, o els gestors de Persones creieu que cal fer moltes reunions amb tothom perquè si no ningú no s'assebenta de res, o els gestors d'Idees creieu que a l'equip es parla massa, es fa massa paperassa, i es pensa poc... Tots teniu una mica de raó, però tots també esteu una mica equivocats... Adaptant-vos a com són els altres aconseguireu treballar millor i més a gust junts!