22 juny 2011
Laura Nicolás (Diari Avui)

Rigau reclama professors més ben formats

El Consell Interuniversitari impulsa l'estudi de possibles canvis en la titulació.
Es vol insistir en les actituds a l'aula.

L'endemà de fer-se públics els resultats de la prova de sisè de
primària, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, va assenyalar la
formació inicial del professorat com un dels factors de millora per
combatre el fracàs escolar. El Consell Interuniversitari de Catalunya
(CIC) ja treballa en la possibilitat d'introduir canvis en la carrera de
magisteri. Després de reunir-se amb els degans de les facultats que
formen els futurs docents, l'objectiu és que diverses comissions
analitzin la viabilitat de les modificacions que s'han posat damunt la
taula.

Una de les qüestions en estudi és l'augment de les
relacions entre les universitats, les escoles i els instituts per
millorar les pràctiques dels futurs professors als centres, així com per
incorporar a les facultats hores de docència de professionals en actiu.

També
s'està revisant el currículum de la titulació “per analitzar si les
àrees nuclears estan ben tractades”, com també possibles canvis en
l'accés a la carrera, explicava ahir Albert Batalla, degà de la Facultat
de Formació del Professorat de la Universitat de Barcelona (UB). “Això
no significa que ara s'estigui fent malament, però sí que podem fer un
pas més enllà”, va subratllar Batalla.

En el cas de l'accés a la
universitat dels aspirants a professors, s'estudia la possibilitat que
les facultats estableixin una prova complementària per reclutar el
perfil idoni per impartir classe, més enllà de l'expedient acadèmic.
Enric Roca, vicedegà de la Facultat de Ciències de l'Educació de la
Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), explicava ahir que el sistema
actual “no selecciona el millor perfil” de docent. Segons Roca, “la
solució seria un procés selectiu més rigorós abans, durant i després de
la carrera”, ja que l'actitud a l'aula –més important que els
coneixements teòrics– s'observa quan el futur mestre “s'enfronta a
situacions reals”.

En aquest sentit, la consellera Rigau va
qualificar de “fantàstica” la proposta del govern espanyol d'instaurar
un sistema com el dels metges, el MIR, per als docents, que suposaria un
període de pràctiques abans d'accedir a una plaça pública.

La
principal dificultat d'alguns canvis que s'estudien en el si del CIC
–com ara canviar el currículum dels estudis– és que depenen de l'Estat.
D'altra banda, Ensenyament ha encarregat un estudi sobre els processos
de selecció i formació a l'estranger.

http://www.avui.cat/noticia/article/2-societat/5-societat/426838-rigau-reclama-professors-mes-ben-formats.html