XVIII Tribuna: L’educació en temps de crisi
Les crisis ens ofereixen la possibilitat de repensar les prioritats educatives. Obren oportunitats d’innovació des del realisme que ofereix l’anàlisi d’una realitat que cal reestructurar per a fer-la viable i exitosa. La resposta als canvis no pot ser únicament l’optimització de recursos i, per tant, el replantejament de polítiques no prioritàries sinó, sobretot, l’hora de l’eficàcia en les mesures a emprendre i la pèrdua de la por al canvi.
Mariano Fernández Enguita, catedràtic de Sociologia de la Universitat Complutense de Madrid, ha pronunciat una conferència sobre les oportunitats, els reptes i desafiaments que ofereix la crisi actual a l’hora de repensar les prioritats educatives, en una tribuna organitzada per Edu21 a la sala cotxeres del Palau Robert. Segons Enguita, actualment ens trobem davant d’una «crisi de la institució escolar i de la professió» i ha posat l’accent en la «manca d’autoritat». Així mateix, ha explicat que en matèria educativa no ens podem excusar en els recursos i la política administrativa, sinó que cal «recuperar la responsabilitat individual dels professionals i enfortir els projectes de centre».
En finalitzar la tribuna s’ha lliurat el cinquè Premi Edu21 de suport a la recerca i la reflexió educativa que impulsa el Centre d’Estudis Jordi Pujol en el marc del projecte educatiu Edu21. El premi, dotat amb 6.000€, l’ha lliurat Jordi Pujol. El treball guardonat, titulat Aprendre a pensar conjuntament. Una proposta curricular per desenvolupar les competències filosòfiques, és obra del professor de filosofia a secundària, Antoni Pujadas, i de l’assessora piscopedagògica i llicenciada en filosofia, Mariona Corcelles. Es tracta d’un treball sobre la necessitat de reflexionar sobre el sentit de la filosofia en la societat del segle XXI i sobre com ha de ser el seu ensenyament i aprenentatge a les escoles.
També s’ha guardonat el millor treball d’impuls de les vocacions científico-tècniques amb un premi addicional de 2.000€ per gentilesa d’Everis. El projecte guanyador, del Col·legi Bon Salvador de Sant Feliu de Llobregat, porta el títol Rescatant pedres, reconstruint els nostres orígens i consisteix en la creació d’un taller d’Arqueologia que permet conèixer als alumnes aquesta ciència combinant coneixements teòrics i pràctics.
Durant l’acte de lliurament del premi també s’ha repartit a tots els assistents un exemplar de l’obra Ni amunt ni avall, cap endins. Itinerari d’Educació per a la Interioritat a l’ESO, guanyador de la darrera edició d’aquest guardó.
Canvis socials, crisi i educació (Enric Roca)
Detalls de l’activitat
Dia: 13 de desembre de 2011
Hora: 19h
Lloc: Sala Cotxeres del Palau Robert (Passeig de Gràcia 107, Barcelona)
Al finalitzar la tribuna es va realitzar el lliurament per part del president Jordi Pujol del cinquè Premi d’Educació Edu21 2011.