04 de novembre de 2006

III Jornada: Formació del professorat: nous temps, nous reptes

La tercera jornada de reflexió del projecte Edu21 adreçada als professionals de l’ensenyament tingué lloc a Tarragona per tractar el tema cabdal de la formació del professorat. Es va plantejar amb una metodologia facilitadora del protagonisme dels participants en la pròpia definició de les competències professionals que, al seu parer, fossin les més importants a adquirir i, posteriorment, analitzar la millor manera d’assumir-les i l’adequat temps per fer-ho (formació inicial o formació permanent).

Com que els eixos de la jornada versarien sobre la formació del professorat i en relació a la definició de competències professionals, després de la recollida de la documentació i la presentació, la jornada s’inicià amb una presentació introductòria i conceptual d’aquests termes a càrrec d’Enric Roca, coordinador de les jornades Edu21.

Finalitzada l’exposició introductòria al tema es procedí a endegar el treball en grup gran. Es demanà que cada participant pensés tres o quatre competències bàsiques relacionades amb la formació del professorat (a nivell genèric) i tenint en compte el nostre context actual i futur, és a dir, les necessitats dels mestres i professors catalans d’avui i de les properes dècades. La finalitat de l’activitat era poder identificar al final quines serien les set competències principals en què els mestres i professors catalans haurien d’excel·lir en els propers anys.

A continuació es proposà el treball en grup petit constituint-se tres amb tasques diferenciades. El grup 1 havia de debatre de quina manera, o mitjançant quina metodologia, s’havien d’adquirir les competències que
consideraven s’havien de treballar en la formació inicial del professorat.Pel que fa al grup 2 la tasca encomanada era la mateixa del grup 1 però en lloc de referida a la formació inicial s’havia de reflexionar sobre les
competències necessàries en la formació continua del professorat. El grup 3 va rebre l’encàrrec de debatre el model o models de formació adients per a l’adquisició o consolidació de les set primeres competències
escollides en l’activitat anterior del grup gran, fent abstracció si aquestes eren més indicades per a la formació inicial o per a la continua del professorat.

Després del treball realitzat en grup petit tots els participants tornaren a la sala gran per posar en comú les principals conclusions de cada grup i així disposar d’una visió global d’allò reflexionat en la jornada.

Materials

Powerpoint jornada

Resum jornada