21 juliol 2010
Víctor Baroja (Butlletí del Centre d'Estudis Jordi Pujol)

El lleure i l’educació dels infants i els joves en temps d’estiu

L’estiu és un temps de gaudir, de relaxament, d’aparent llibertat, de fer coses pel plaer de fer-les i sense cercar res a canvi. És per tot això que ofereix unes possibilitats educatives immillorables. Les persones estem més relaxades i això propicia que tot el que es faci en aquest espais-temps exerceixi molta influència en la vida.

L’estiu
és el moment d’establir unes relacions diferents a les habituals entre
les persones: els grups-aula es desfan, les famílies romanen més hores
juntes, i el sentit lúdic de les coses preval per damunt d’altres
coses. També ens apropem més a la natura, al mar o a la muntanya i
fugim dels seus espais habituals.

Tots
aquestes elements: llibertat, relaxament, ludisme, relacions diferents,
canvi d’entorn, fan que l’estiu sigui un espai privilegiat per
transmetre valors, per socialitzar-se, per respectar l’entorn, en
definitiva un espai i un temps privilegiat per educar.

Els
infants i els joves han de viure l’estiu en plenitud, gaudint al màxim
d’un curs escolar on els espais de llibertat i gaudi potser no han
sovintejat. On tots plegats han viscut marcats pels horaris. Ara toca
passar-s’ho bé.

Això no vol
dir que la responsabilitat col•lectiva d’educar hagi de fer vacances,
si es permet la frivolitat. Les famílies, les empreses i entitats de
lleure, les ciutats, en definitiva tots els agents educatius no tanquen
mai per vacances.

Al contrari
del que hauria de semblar, s’ha d’aprofitar els elements mencionats més
amunt per fer de l’estiu un temps per educar en la globalitat.

  • Llibertat:
    hom necessita espais de llibertat, sense rutines, sense obligacions.
    Les persones estem més obertes i receptives quan ens sentim lliures,
    per això els moments de lleure són tan importants per a l’educació.
  • Relaxament: relacionat amb l’anterior, quan hom està relaxat i les tensions fugen és més fàcil que els valors es transmetin.
  • Ludisme:
    tot jugant aprenem, vivim i ens eduquem.Relacions diferents: canviar
    les maneres habituals de relacionar-se i fins i tot canviar els
    referents adults, conèixer nous companys i companyes, permet
    socialitzar-se amb més facilitat.
  • Canvi d’entorn: viure la natura des d’una altra perspectiva ens ajuda a estimar-la i respectar-la.

Fa
temps que les empreses i entitats de lleure van descobrir les
possibilitats educatives de l’estiu. Les colònies d’estiu, en un primer
moment, i els casals d’estiu i totes les seves variants omplen els
calendaris dels pobles i ciutats quan el centre escolar tanca. Els
infants i els joves poden gaudir d’una oferta d’activitats rica i
variada.

Cal triar l’activitat més adient per a cada infant. S’aconsella que sigui diferent o complementària de l’activitat habitual.

Les
famílies també haurien d’aprofitar l’estiu per seguir amb la seva tasca
educativa. Pares i mares haurien d’aprofitar la proximitat amb els seus
fills i filles, en ambients distesos i relaxats, per transmetre valors
i compartir vivències ja que en aquesta època és més fàcil.

Conclourem
afirmant que l’estiu és una estació immillorable per educar i que
infants, joves, famílies i educadors i educadores l’han de viure en
plenitud.