12 novembre 2009

“De Sòcrates a l’IPod: una experiència de l’aprenentatge de valors a secundària”, guanya el III Premi EDU 21

Jordi Nomen, amb un treball sobre la introducció de la filosofia a les aules de secundària com a metodologia per a la recerca d’una educació en valors, ha estat el guanyador de la tercera edició del Premi d'Educació Edu21. El premi, dotat amb 6.000 €, el va lliurar ahir al vespre Jordi Pujol, president del Centre d'Estudis Jordi Pujol, en finalitzar la onzena edició de Tribuna Edu21, que va tenir lloc a la sala Cotxeres del Palau Robert de Barcelona.

El treball guardonat, titulat De Sòcrates a l’Ipod: una experiència de l’aprenentatge de valors a secundària, és obra de Jordi Nomen Recio, professor d'història i filosofia d'educació secundària a l'escola Sadako de Barcelona. El guanyador del tercer Premi d'Educació Edu21 va declarar en rebre el guardó de mans del president Pujol “que els valors han d'anar encaixats amb l'estimació” i va enumerar la llista de coses que, com a educador més estima: “l'educació, els valors (són els fars que ens il·luminen), el diàleg, la cooperació, la recerca, l'escola (on s'experimenta la convivència), la cultura, l'art, la vida, la justícia, la filosofia i els alumnes, que són l'estimul per a l'aprenentatge i l'esforç dels seus ensenyants”.

Jordi Pujol, per la seva part, va assegurar que en matèria educativa “no estem tant malament com diem”, i va posar com a exemple que Catalunya “mai ha perdut inversions econòmiques estrangeres perquè els nostres professionals tinguessin un baix nivell de formació. N'hem perdut per d'altres motius, però no per aquest”. Tot i això, va indicar que l'ensenyament “té un gran dèficit de civisme” i que s'ha de treballar per recuperar “la moral i l'autoritat dels mestres”.

Formar ciutadans crítics i creatius

El treball De Sòcrates a l’Ipod: una experiència de l’aprenentatge de valors a secundària és una proposta original. Mostra el disseny d’un curs d’aprenentatge de valors amb múltiples activitats basades en les arts com a forma d’arribar a l’alumnat. Des del cinema als còmics, passant pel teatre, els jocs d’ordinador o la música del propi IPod, es procura demostrar com el recurs a les arts possibilita assolir els objectius educatius proposats. Per aconseguir-ho es fa ús del diàleg filosòfic i l’alumnat es constitueix en una autèntica comunitat de recerca. Tot això es planteja dins el context d’una escola inclusiva que, alhora, esperona el talent de tots els estudiants.

La finalitat de l’obra “és contribuir a formar ciutadans capaços de bastir un pensament propi, crític i creatiu, que tingui en compte els altres i que comporti finalment un compromís democràtic i cívic”. En aquest sentit, els docents trobaran un bon repertori de recursos útils per a aplicar a l’aula amb el seu alumnat. Es tracta, doncs, d’una obra fonamentalment pràctica encara que no exempta de la pertinent reflexió teòrica.

Durant l'acte de lliurament del premi també es va repartir a tots els assistents un exemplar de l'obra Escriure sense por de Montserrat Torra, guanyadora de la segona edició d'aquest guardó que es va lliurar l'any passat. El Premi d'Educació Edu21 pretén incentivar la reflexió i la investigació sobre aquelles pràctiques d’aula o de centre que, amb caràcter innovador, hagin portat a terme, o tinguin intenció de fer-ho, els mestres i professors de les diverses etapes del sistema educatiu.

Galeria d'imatges

 

Jordi Pujol lliura el III Premi EDU21 El guanyador, Jordi Nomen

J. Pujol i J. Nomen