XII Tribuna: Com el cervell aprèn, recorda i oblida
Què hem de tenir en compte els educadors sobre les funcions cerebrals de l’aprenentatge, la memòria i l’oblit.
El proper 9 de febrer a les 19:30h a l'Auditori del CCCB (Montalegre 5, Barcelona), Edu21 organitza una conferència del Dr. Ignacio Morgado, catedràtic de Psicobiologia de la UAB, que seguirà aprofundint sobre els continguts iniciats en la VIII Tribuna d’Edu21.
L’aprenentatge i la memòria són dos processos estretament lligats que originen canvis adaptatius en el comportament dels organismes. L’aprenentatge és possible gràcies a les complexes modificacions estructurals i funcionals que es produeixen al cervell. Quan aprenem podem fer servir al menys dos tipus d’estratègies cognitives. Una d’elles dóna lloc a la memòria implícita o d’hàbits, que és inconscient i rígida i difícilment s’expressa en situacions diferents a l’original. L’altra estratègia origina la memòria explícita o declarativa, que és conscient i flexible i pot expressar-se en situacions i contextos variats. Un tipus particular de memòria explícita és la memòria de treball, necessària per al raonament, la resolució de problemes i la presa de decisions. L’oblit podria dependre d’alteracions en els circuits neuronals que emmagatzemen la informació o també de processos actius que dificulten la consolidació o l’expressió de les memòries.