11 juny 2009
Europa Press (Diari Avui)

Un 25% dels alumnes de 6è suspèn la prova de primària

Els resultats evidencien que un de cada quatre estudiants catalans no té les competències bàsiques en lectura, escriptura i matemàtiques per passar a Secundària
Un 25,3% dels estudiants de sisè de primària de Catalunya no han
superat les proves de competències bàsiques -català, castellà i
matemàtiques- que el Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu
va fer fa un mes a totes les escoles catalanes a un total de 64.388
estudiants.

Segons els resultats d'aquestes proves pioneres a Catalunya, el nivell
dels nens d'11 anys en les competències de català és de 76,9 punts; en
castellà, 75,10, i en matemàtiques, 77,99 -sent el 70 el llindar del
"suficient". Aquestes proves mesuren si els nens saben llegir i
escriure i operar matemàticament de manera bàsica per passar a primer
de Secundària sense dificultats.

El català, segons nivells socioeconòmics
Les diferències de resultats són especialment importants si es compara
segons el nivell socioeconòmic dels alumnes. En català, els estudiants
de les capes socials més altes tenen insuficient en un 14,5%, mentre
que en els nivells socioeconòmics més baixos suspèn el 44,3%, i també
ho fa el 22,7% de les capes mitjanes. Aquesta xifra es repeteix de
manera semblant en les competències de castellà i de matemàtiques.

La titularitat dels centres també aporta diferències en els resultats.
En les escoles privades suspèn el català un 10,3%; en les concertades,
un 17,6%, i en les públiques, un 28,6%. Aquestes puntuacions es
repeteixen de la mateixa manera en castellà i matemàtiques.

Els alumnes de nacionalitat estrangera -amb més de dos anys de
residència a Catalunya- suspenen, de mitjana, en les competències
lingüístiques, amb resultats inferiors a 70 punts, i obtenen una
puntuació global de 70,37 en matemàtiques.

Segons aquestes dades, les nenes obtenen millors puntuacions que els
nens en lecto-escriptura, amb diferències d'entre tres i quatre punts,
mentre que ells es desenvolupen millor en les matemàtiques, on treuen
una mitjana de 79,41 punts respecte dels 76,52 d'elles.

Descarregar els resultats
Des d'aquest dijous, totes les escoles podran descarregar els resultats
dels seus estudiants i facilitar-los a les famílies, que podran saber
si el nivell dels seus fills és alt (fins a notable), mitjà (entre bé i
suficient) o baix (insuficient), en un breu informe que anirà
acompanyat de recomanacions personalitzades.

A partir del dia 18, els centres podran conèixer quina és la situació
global dels seus alumnes i els resultats de la seva escola respecte a
la mitjana catalana i respecte a altres -anònimament- en les seves
mateixes condicions, per exemple, socioeconòmiques. Però en cap cas es
difondran llistats ni noms d'escoles amb els resultats.

Només els inspectors de cada zona educativa disposaran d'una
comparativa de resultats per escola, fet que els permetrà saber
l'efectivitat del projecte educatiu de cada centre -per segments de
coneixement-, i comparar la gestió educativa de cadascun en les
mateixes condicions.

Tot i això, la finalitat última de tota aquesta informació és oferir el
suport necessari a les escoles amb pitjors resultats i, amb el temps,
aconseguir elevar el nombre d'estudiants de primària que entren amb les
competències bàsiques adquirides a la Secundària.

http://www.avui.cat/cat/notices/2009/06/un_25_dels_alumnes_de_6e_suspen_la_prova_de_primaria_62300.php