Reflexions i propostes per a renovar l’educació: temàtica per al primer seminari d’Edu21
Edu21 té, com una de les seves principals ocupacions, la permanent tasca de pensar i repensar l’educació al temps que és capaç de formular propostes per a l’acció i la renovació. En una societat tan canviant com la nostra resulta convenient aturar-se alguna vegada en el camí per saber cap on anem, d’on venim i, sobretot, cap on volem dirigir-nos en un futur.
Després d’organitzar jornades de reflexió i debat amb els professionals
de l’ensenyament i tribunes públiques on aprofundir determinades temàtiques
educatives d’interès general, Edu21 col·labora ara en la realització d’un
seminari de tot un dia organitzat pel CEJP (Centre d’Estudis Jordi Pujol) amb
el títol: “Reflexions i propostes per a
una educació renovada” que es celebrarà el proper dia 24 d’octubre a
Barcelona.
Es tracta d’un seminari que apunta al futur però sense oblidar el
present. Les dues conferències previstes volen respondre a la part més
prospectiva. La del professor José Antonio Marina de tipus més general i
reflexiva: “L’educació del futur” i
la del professor Jaume Sarramona més concretament enfocada als desafiaments en
el camp de la investigació: “Els
principals reptes de la recerca educativa a Catalunya”. En canvi, les dues
taules rodones programades ens aproparan a l’acció i la reflexió del present de
l’educació a casa nostra –sense oblidar-nos de les seves implicacions de futur–
proposant-nos dues temàtiques de gran actualitat i, alhora, no exemptes de
complexitat. En una taula es tractarà de: “La
xarxa de coresponsabilitats educatives” on diferents representants de la
societat civil, l’escola, els mitjans de comunicació i les institucions
educatives no formals, debatran sobre les fites, dificultats i reptes que
planteja assumir que la tasca educativa és el resultat d’una autèntica xarxa de
confluències de diversos agents, tots ells, amb concretes responsabilitats
educatives. En l’altra taula rodona es debatrà sobre: “Inclusió i excel·lència: la convergència possible?” on es pretén, a
partir de la presència de representants de quatre centres educatius, interrogar-se
sobre la possibilitat de fer compatibles, amb èxit, les atencions educatives a
totes les diversitats (inclusió) al temps que es potencien al màxim els talents
de tots i cadascun dels alumnes (excel·lència). El seminari es clourà amb el
lliurament del 1r Premi Edu21 d’Educació que vol reconèixer una obra
significativa de reflexió i/o de recerca educativa que proposi avenços
renovadors en els temes que prioritza Edu21.
El títol del seminari no pot ser més explícit. No volem quedar-nos en el
vessant merament reflexiu, per molt important i imprescindible que aquest sigui.
Pretenem incloure, al costat de la reflexió, la proposició i, per això, cal
analitzar realitats concretes donant veu a diversos protagonistes que ens
manifestin clarament les seves percepcions, les seves demandes i, per què no,
les seves pròpies recomanacions.
Des d’aquestes ratlles, més enllà de convidar especialment a tots els
professionals de l’ensenyament, fem extensiva la invitació a tots els agents
educatius de la nostra societat –que des del mencionat concepte de
coresponsabilització educativa abastaria a gairebé tothom– perquè comparteixin
amb nosaltres un dia d’aturada, que no de repòs, en l’ambiciós projecte de
millorar l’educació a Catalunya, la present i la del demà.