Pla pilot per fomentar l’escolarització equilibrada
Notícia publicada al diari Avui, que recull la intenció del Departament d'Educació de començar un pla pilot de nova organització del territori en zones educatives ja el curs 2008-2009.
La nova organització del territori que preveu la llei d'educació de Catalunya a través de zones educatives que permetin millorar la coordinació dels centres públics i concertats d'una mateixa zona s'implantarà ja aquest curs, amb caràcter pilot, en deu zones, que engloben 74 municipis i 523 centres educatius. Entre els principals objectius d'aquestes noves unitats de planificació hi ha avançar en una millor distribució dels alumnes nouvinguts i en la millora dels resultats educatius.
Així ho va avançar ahir el conseller d'Educació, Ernest Maragall, en la presentació de les novetats del nou curs escolar, que començarà el 15 de setembre, una mesura amb què el departament s'avança a l'aplicació de la llei d'educació, aprovada per l'executiu el 29 de juliol i que aquest mes iniciarà el debat parlamentari. El projecte de llei preveu que tots els centres que formen part d'aquestes zones escolaritzin una mateixa proporció d'immigrants.
Vuit d'aquestes deu zones educatives les constitueixen municipis: Sant Adrià (Barcelonès), el Prat del Llobregat (Baix Llobregat), Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental), Granollers (Vallès Oriental), Mataró (Maresme), Vilanova i la Geltrú (Garraf), Lleida (Segrià) i Reus (Baix Camp). Les altres dues zones les integraran municipis de la Garrotxa i el Ripollès, d'una banda, i de la Ribera d'Ebre i la Terra Alta, de l'altra.
Planificar i gestionar
Les noves àrees, que tindran també entre els seus objectius millorar la gestió dels recursos i planificar l'oferta d'estudis amb la participació de tots els agents implicats, comptaran amb un director de zona educativa, que actuarà per delegació del director dels serveis territorials corresponents del departament d'Educació. Aquest director serà l'encarregat d'impulsar la coordinació tant entre centres com entre aquests i els serveis educatius, les administracions locals i la resta de la comunitat educativa.
El director de cada zona haurà d'elaborar durant aquest curs un pla per avançar en l'escolarització equilibrada, a més de reunir-se amb tots els agents educatius implicats per definir el projecte global d'actuació conjunt, que haurà d'incloure fites concretes i avaluables dels objectius plantejats.
Pel que fa a la millora de l'èxit escolar, la intenció és que els centres d'una mateixa zona intercanviïn experiències o fins i tot que es consensuï un model educatiu de zona, a partir del qual cada centre elaborarà el seu projecte propi.
http://paper.avui.cat/societat/default.php 080910diari026.pdf