Per reconèixer i potenciar el talent a l’escola cal un canvi d’orientació del sistema educatiu
L'actual estructura del sistema educatiu no ajuda gaire a estimular i reconèixer el talent dels estudiants a l'escola, segons van coincidir a reconèixer ahir diversos experts del món de l'ensenyament que van participar en una taula rodona organitzada pel Centre d'Estudis Jordi Pujol dedicada al tema "Com reconèixer i potenciar el talent en educació". La opinió generalitzada dels entesos que van prendre part en aquesta darrera Tribuna de l'any del projecte educatiu Edu21, és que “per aprofitar adequadament el talent que existeix a les aules cal un canvi d'orientació del sistema i cal potenciar els valors de l'exigència i l'esforç a l'escola”.
Segons Joan Estruch, catedràtic de llengua i
literatura a l'IES Jaume Balmes i professor de l'ICE de la UB, per
redreçar la situació cal que prenguin consciència del tema els
polítics, la comunitat educativa i els mitjans de comunicació. “Fins
ara –va dir el catedràtic– tothom ha centrat l'atenció i els esforços
en resoldre l'atenció a la diversitat en la franja baixa. Ara que ja
funciona bastant bé s'ha d'activar l'atenció a la franja alta, on es
troben els alumnes més talentosos”. En opinió d'Estruch “el talent el
tenim, moltes vegades resta amagat i d'altres, si no s'estimula, acaba
en fracàs escolar”.
Perquè això no passi, i tot i reconèixer que en matèria educativa “no hi han receptes màgiques”, Rafael Andreu,
professor de Direcció Estratègica a l'IESE, va indicar que les escoles
“han de ser més exigents i han d'induir als alumnes a treballar en
l'hàbit de l'esforç continuat”. Andreu també va indicar que l'escola
s'ha d'adaptar a les noves realitats socials i ha d'optimitzar els
recursos de què disposa. Jordi Deulofeu, professor de Didàctica
de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la UAB i
coordinador del grup de recerca PREMAT va anar més enllà encara en la
seva diagnosi tot indicant que el problema rau “no només en el sistema
educatiu i en com s'interpreta el curriculum, sinó també en la formació
del professorat de secundària”. Segons Deulofeu el repte és tractar la
diversitat adequadament “i això vol dir saber atendre als que mostren
dificultats i també als que mostren talent”.
Per Enric Roca,
coordinador del projecte educatiu Edu21, tal com està estructurat el
curriculum “és lògic que el sistema educatiu no sàpiga reconèixer el
talent doncs, d'entrada, no contempla l'excepcionalitat”. Segons Roca
l'escola ha de propiciar “els ambients multiplicadors individuals, ja
que els socials j existeixen i funcionen bé”. Això vol dir, entre
d'altres coses, instaurar a l'escola programes “que entrenin l'atenció
dels alumnes, aprofitar millor les TIC i les seves possibilitats,
desaprendre el que no és útil i tenir consciència de que l'alumne també
ha de poder aprendre del fracàs per poder-se superar”.
En opinió de Joan Estruch l'arrel
del problema rau en la “pedagogia tova progressista” que es va
implantar al país per superar el sistema educatiu autoritari del
franquisme. “Calia canviar les coses, és obvi, però amb millors
receptes”, va assegurar. L'expert també va indicar que “per canviar el
sistema productiu i fer front als reptes de futur (societat del
coneixement, noves tecnologies...) necessitem talent. La realitat ens
demostra cada dia –va afegir– que el nostre model econòmic s'ha de
basar més en el talent i menys en el fracàs escolar, més en el
coneixement que en la mà d'obra barata”.