Per l’estabilitat pedagògica
Com a conseqüència dels darrers esdeveniments al voltant del nostre sistema educatiu es fa difícil trobar el punt d’equilibri necessari per analitzar amb serenor on som i on anem. Hom té la sensació que un cúmul de circumstàncies ens han portat a una situació on s’han abocat simultàniament desacords seculars entre sindicats majoritaris i administració, descontentament i cansament dels docents, així com reivindicacions històriques amb nous elements que qüestionen aspectes que pensàvem tenir resolts, com pot ser el català l’escola. Tot això ha comportat la convocatòria d’un seguit de vagues i manifestacions on milers de professionals han protestat sota reivindicacions molt dispars però que, al final, han sabut sintetitzar amb la demanda de dimissió del conseller de torn. En definitiva, la protesta com a símptoma d’un malestar latent des de fa molt de temps. No hi ha dubte que el col·lectiu docent acumula raons per a aquest descontentament després d’uns anys en què els centres s’han sentit cada vegada més pressionats, amb menys suport, i en què, a més, la crisi derivada de la pandèmia ha esgotat força professionals, a l’igual que ha succeït amb molts altres col·lectius.
És en aquestes circumstàncies quan es fa imprescindible un bon i acurat lideratge polític, organitzatiu i pedagògic. Un lideratge acompanyat d’un programa amb un horitzó clar i teixit amb les complicitats necessàries, tant en l’àmbit social com per al conjunt dels professionals educatius. Aquest lideratge no pot ser exercit sobre la base de proclames i cops d’efecte que busquen l’aprovació d’un d’aquests sectors en detriment de l’altre. Això és una irresponsabilitat i demostra un gran desconeixement del propi sistema educatiu del país. La primera obligació dels responsables de l’administració és aprendre de la història, conèixer a fons els interessos encreuats que conformen un sistema tan complex com l’educatiu i, després, cal deixar-se assessorar per experts i professionals que coneguin a fons, no només les condicions econòmiques, materials o de funcionament dels centres, sinó la mentalitat dominant i l’estat d’ànim del col·lectiu docent en un temps postpandèmic i, per tant, postestressant.