Per l’Alan, actuem
El cas de l'Alan, el noi transsexual de tan sols 17 anys que es va llevar la vida la nit de Nadal, no es pot tractar com un fet aïllat i marginal. No ha estat només una víctima de la transfòbia, sinó també de la manca de cultura i sensibilització envers la diferència i la diversitat. L'Alan va aconseguir ser un dels primers menors als quals un jutge va autoritzar el canvi de nom. També tenia el ple suport familiar i, malgrat tot, el rebuig social, l'odi absurd i ignorant, la no-acceptació de la seva diversitat per part de tants i tants, fins al presumpte assetjament escolar perpetrat en més d'un institut, el van portar al seu tràgic desenllaç. Només podrem prevenir casos com el de l'Alan si encarem de manera decidida un canvi profund de mentalitat social i, pel que fa al sistema educatiu, si ens replantegem a fons el tipus de guiatge docent envers l'alumnat.
L'assetjament escolar no és pas un fenomen nou a les aules. Tothom pot explicar exemples que recorda de la seva escolarització. Tanmateix ara, la nostra societat, igual que requereix que el seu sistema educatiu promogui una formació bàsica per a tothom sense excepcions, també li hauria d'exigir que garantís, entre els escolars, unes relacions personals i de grup plenament inclusives i d'alta civilitat. Resulta urgent que, sobretot als instituts, reforcem la tasca tutorial i d'acompanyament i orientació integral dels alumnes, de tots ells, i que ho fem des d'equips docents reduïts que puguin exercir un seguiment intens de tots els seus alumnes, coneixent-los a fons perquè els acompanyen durant tota l'etapa; comunicant-se permanentment amb les famílies; orientant les relacions socials en els grups d'alumnes; promovent la comunicació, el respecte mutu i l'establiment de lligams forts entre tot l'alumnat que facin impossible l'aïllament, el buit social i el rebuig personal, social o escolar; que programin sessions regulars de conversa i diàleg franc entre tots els membres; que esperonin les tasques i les fites aconseguides entre tots; que eduquin des del coneixement rigorós de les temàtiques afectives, sexuals, identitàries, culturals, religioses i de diversitat funcional en tots els seus vessants per evitar la marginació de tot aquell que és diferent o presenta qualsevol dificultat.
Aquesta reforma educativa resulta la més prioritària de totes. De què serviria un sistema educatiu amb excel·lents resultats acadèmics si el preu fos continuar excloent noies i nois com l'Alan, o tants d'altres amb diferents diversitats i necessitats. Actuem canviant les prioritats educatives, en els objectius, les pràctiques i els processos avaluadors que evitin les classificacions i les estigmatitzacions.