Nou curs, nous reptes
Aquest mes de setembre comencem un nou curs d’Edu21; ja fa més de tres anys de la jornada inicial a Terrassa, quan gairebé cent mestres catalans es van reunir per exposar i compartir les seves vivències, problemàtiques i expectatives. Mirant enrere, el darrer any ha estat especialment intens, i volem que ens serveixi d’impuls pel curs que tot just ara encetem, fent d’Edu21 un instrument encara més útil per afrontar els reptes presents i futurs del món de l’educació.
El
tret de sortida del darrer curs el va donar el seminari “Reflexions
i propostes per una educació renovada”, on els més de dos-cents
cinquanta participants van poder compartir amb els ponents les reflexions sobre
alguns dels temes que centren l’atenció d’Edu21: l’educació del futur, el paper
dels diferents actors que en són coresponsables, la compatibilitat del binomi inclusió-excel·lència,
i els reptes de la recerca en educació a Catalunya. El seminari va ser també un
bon marc per a presentar el llibre “Reflexions sobre l’educació en
una societat coresponsable”, un recull dels principals temes
abordats en les activitats desenvolupades en el marc d’Edu21 durant els anys
2005 i 2006, així com per a lliurar el primer premi Edu21
de suport a la recerca i la reflexió en educació.
A
més, complementant els temes abordats al seminari, des d’Edu21 vam voler
dedicar el curs passat a encetar el debat i la reflexió sobre diversos aspectes
que el nostre equip de col·laboradors
considera claus; així organitzàrem jornades participatives sobre l’avaluació
al CEIP El Sagrer de Barcelona, en relació al tema de l’organització
dels centres educatius a l’IES Josep Brugulat de Banyoles i
sobre els problemes de comportament
a l’IES Camí de Mar de Calafell. També es van desenvolupar dues tribunes amb
experts, una amb el professor Ferran Ferrer
sobre les seves reflexions i propostes per a la millora de l’educació a
Catalunya a la llum de l’informe PISA 2006, i una taula rodona sobre el model
de direcció dels centres educatius a Catalunya.
Des
de l’observatori
del nostre web hem seleccionat algunes de les novetats més destacades en
l’àmbit educatiu, centrant-nos aquest curs per raons evidents en el debat sobre
la futura llei d’educació de Catalunya; els nostres col·laboradors
han treballat els diversos documents que el Departament ha presentat durant els
darrers mesos (avantprojecte, bases),
posicionant Edu21 en els diversos debats que s’han anat encetant al respecte,
una tasca que encara és vigent amb el document del projecte de llei
presentat pel Govern a finals del mes de juliol. Així mateix, hem publicat
mensualment el nostre butlletí, amb
articles tant dels nostres col·laboradors com de professionals del món educatiu
que han volgut compartir les seves reflexions i
interessos amb els nostres subscriptors -que s'han incrementat significativament aquest darrer any.
I
el curs que ara comença ve farcit de reptes: l’1 d’octubre acaba el termini de
presentació de treballs pel segon premi Edu21; ja
tenim oberta la inscripció per la jornada “Avancem cap a l’escola
digital?” que organitzem el proper 21 de novembre al CETEI
(L’Hospitalet de Llobregat); aviat us anunciarem canvis a la nostra web que
permetran una major interacció amb tots vosaltres i la continuïtat virtual dels
debats presencials iniciats a les diverses jornades... Hi ha molts temes oberts
en el món educatiu que demanen l’organització de noves jornades o tribunes, a
les que com sempre sereu convidats.
Us
agraïm la vostra participació i interès per la reflexió i l’acció al servei de
la millora de l’educació a Catalunya; volem fer d’Edu21 un espai compartit i
viu, i per aquest motiu us animem a participar plenament de les nostres
activitats i, també, us proposem que ens feu arribar les vostres propostes,
idees, dubtes i suggeriments, per tal d’ajudar-nos a esdevenir un instrument
encara més útil i plural en l’articulació d’un pensament pedagògic propi i
compartit. Moltes gràcies per aquest darrer curs però, sobretot, per la vostra
implicació en el nou curs que ara comencem!