20 desembre 2022
Xavi Geis, mestre d’educació infantil i primària, mestre d’escola rural

Magnet: un projecte més enllà de les parets de l’escola

L’Escola Mas Casanovas, al barri d’Horta de Barcelona és un centre Magnet vinculat a l'Hospital de la Santa Creu i de Sant Pau i al Recinte Modernista de Sant Pau. Des de fa ja alguns cursos, i malgrat la pandèmia, tant des de l’escola com amb les dues institucions han anat teixint llaços de col·laboració per tal d’anar concretant projectes de forma compartida per a poder donar resposta a l’objectiu principal del programa: Treballar per l’equilibri en la composició social d’un centre, fent-lo atractiu a les famílies de l’entorn mitjançant un projecte educatiu innovador i de qualitat construït amb un partner.

 

Aquest curs, des de l’escola va sorgir la idea de poder iniciar un projecte en col·laboració i complicitat amb el Recinte Modernista de Sant Pau, concretament aprofitar l’esdeveniment de les “llums de Sant Pau: l’univers de la llum” per tal de que l’alumnat pugui desenvolupar un projecte compartit i ple de contingut i coneixement. Així doncs va sorgir la idea de fer “les llums al Mas Casanovas”.

Quins aspectes o oportunitats s’han abordat i com l’entorn proper i …. no tant proper han apostat per aquest projecte?

En primer lloc, cal destacar el paper del claustre i l’equip directiu de l’escola, que van veure de seguida la importància o oportunitat d’aquest projecte. També cal posar en valor l’oportunitat de comptar amb una persona formadora, la Núria López, que li ha permès abordar aspectes bàsics (i no tant bàsics) de ciència que sovint queden lluny de l’escola, a partir d’una proposta real, complexa i transformadora! Un projecte que, malgrat s’hi han implicat més activament mestres i infants de quart a sisè, la resta de l’escola, d’una manera o altra, també forma part d’aquesta oportunitat. Cal veure com emergeixen debats pedagògics, construcció de propostes i sabers, il·lusió… a les sessions de claustre i a les formacions que van fent enguany! És una proposta que els dona molta feina, però que al tenir un sentit deixa de banda altres aspectes més rutinaris o assolits pel centre.

En aquesta construcció del projecte ha calgut dibuixar bé quines intencions tenien les mestres i. per tant. quins sabers calia que abordessin primer les mestres per entendre’ls i poder tractar-los dins de l’aula. També ha calgut treballar amb les responsables i experts del Recinte Modernista de Sant Pau, perquè el pretext o el fil argumental de la instal·lació lumínica a l’escola Mas Casanovas girava al voltant del modernisme. Tant l’edifici del recinte com el de l’escola són contemporanis en el temps (en un primer moment l’edifici de l’escola era un hotel), i malgrat ser construïts a la mateixa època, què fa que un edifici sigui considerat modernista i l’altre no? Així doncs comença una recerca per part dels alumnes, amb l’ajuda del recinte, per identificar aquells elements que fan del recinte un edifici modernista.

Arribats a aquest punt, i amb la idea de “transformar” l’edifici de l’escola en un edifici modernista o poder-hi incorporar aquests elements, el centre es posa en contacte amb l’artista Alba Corral, que treballa, entre altres, amb la llum, a partir d’una proposta artística que incorpora elements de tecnologia i programació. L’Alba accedeix a la proposta i ajuda a les mestres i als mestres a construir el projecte i es connecta, o visita l’escola, en diverses ocasions per anar modelant i fent créixer una idea molt potent, la de poder incorporar elements modernistes a l’escola, des de la incorporació de la llum i la mirada pròpia dels infants.

Però la tasca o el projecte de l’escola no acaba aquí! Un dels punts rellevants que s’aborden és el de la sostenibilitat i de com poder donar resposta, des del centre, a la crisi energètica! Així, doncs, mentre els alumnes més grans de l’escola fan càlculs per tal de poder saber el consum de la instal·lació, la direcció del centre escriu a diverses empreses instal·ladores de plaques solars per veure si els deixarien material durant totes les festes de Nadal. La sorpresa de l’equip directiu va ser que de seguida d’haver enviat els correus ja tenien una empresa que els deixava dues plaques!

Hi ha també alumnes que documenten el procés, altres que pensen en com difondre la proposta, per exemple amb uns codis QR a les estovalles de paper del restaurant de l’hospital, o en díptics per les persones que visitin els llums de Sant Pau, o…  A la vegada que també documentar, amb plafons, el relat del projecte per tal de que totes les persones que s’apropin al centre durant les festes de Nadal entenguin el propòsit de l’escola i els sabers que s’han generat.

Ara bé… calia avançar més per tal de fer sostenible el projecte: així doncs, i per tal de fer-lo també econòmic, l’escola es posa en contacte amb una empresa de produccions audiovisuals per tal que els cedeixin els focus necessaris per la instal·lació. L’artista, per la seva banda, aconsegueix (cedides) unes barres de llums leds per il·luminar les torres de l’escola i fer els “efectes” creats pels alumnes. Per últim, una altra empresa de l’àmbit de l'energia també es mostra ben predisposada a cedir una bateria prou gran per tal de guardar l’energia generada durant el dia. I tot plegat amb l’ajuda d’una botiga de material elèctric i, per tant de la persona que la regenta, per ajudar als alumnes, mestres i famílies per poder fer aquesta instal·lació.

També cal destacar la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona, a través del Districte d’Horta-Guinardó, i del Consorci d’Educació de Barcelona, que ha fet possible el projecte Magnet a l’escola acompanyant al centre a situar-se en el seu entorn!

Si voleu conèixer més experiències del programa Magnet:

https://magnet.cat/actualitats-del-entorn-magnet/

https://magnet.cat/projectes/