XII Tribuna: Com el cervell aprèn, recorda i oblida
Què hem de tenir en compte els educadors sobre les funcions cerebrals de l’aprenentatge, la memòria i l’oblit .
Conferència del Dr. Ignacio Morgado, catedràtic de Psicobiologia de la UAB, que segueix aprofundint sobre els continguts iniciats en la VIII Tribuna d’Edu21.
L’aprenentatge i la memòria són dos processos estretament lligats que originen canvis adaptatius en el comportament dels organismes. L’aprenentatge és possible gràcies a les complexes modificacions estructurals i funcionals que es produeixen al cervell. Quan aprenem podem fer servir al menys dos tipus d’estratègies cognitives. Una d’elles dóna lloc a la memòria implícita o d’hàbits, que és inconscient i rígida i difícilment s’expressa en situacions diferents a l’original. L’altra estratègia origina la memòria explícita o declarativa, que és conscient i flexible i pot expressar-se en situacions i contextos variats. Un tipus particular de memòria explícita és la memòria de treball, necessària per al raonament, la resolució de problemes i la presa de decisions. L’oblit podria dependre d’alteracions en els circuits neuronals que emmagatzemen la informació o també de processos actius que dificulten la consolidació o l’expressió de les memòries.
Detalls de l’activitat
Dia: 9 de febrer de 2010
Hora: 19:30h
Lloc: Auditori del CCCB (Montealegre 5, Barcelona)
“Conèixer el cervell ens dóna pistes sobre què cal fer en el procés de l’aprenentatge”
El doctor Ignacio Morgado, catedràtic de Psicobiologia a l’Institut de Neurociència de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), va assegurar ahir en el decurs de la Tribuna organitzada per Edu21 a Barcelona que “conèixer el cervell ens dóna pistes, sobretot als professionals de l’educació, sobre què cal fer i què no cal fer en el procés de l’aprenentatge”. La Tribuna va aplegar al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) unes 250 persones, majoritàriament del món de l’ensenyament.
Segons Morgado, que va impartir una lliçó magistral sobre el funcionament del cervell humà, l’educació “és una força molt poderosa, doncs canvia el cervell, la ment, i per tant el comportament de les persones”. Durant la conferència, que portava per títol Com el cervell aprèn, recorda i oblida, el neurocientífic va insistir en la idea –ja expressada en el seva primera participació en el cicle Tribuna, ara fa un any– de que “obrir la ment dels estudiants és una qüestió de motivació, i d’això els bons mestres i professors en saben molt”. Pel conferenciant “tot el que produeix emocions activa el cervell i la memòria i ens ajuda a guardar allò que ens emociona. És a dir, les emocions ens ajuden a formar memòries consistents”.
Després d’explicar a la nodrida concurrència amb un llenguatge planer i entenedor com funcionen els processos bàsics que configuren el complex funcionament del cervell humà (sinapsis, neurones, connexions nervioses, hipocamp, etc.) i els tipus de memòria que existeixen (implícita, explícita, de treball…) el doctor Morgado va defensar els valors de l’esforç, el treball i la dedicació com a fonamentals per millorar l’aprenentatge dels estudiants, tant a la infantessa com a l’adolescència. Aquests valors són imprescindibles per configurar “l’estructura mental que guia el comportament i dicta les instruccions per aprendre, és dir, quina memòria és vol crear”. I segons el conferenciant, per a l’individu és bàsic crear dos tipus de memòries, “les rígides i fidels, que s’assoleixen a partir de la repetició, i les flexibles, que ens ensenyen a relacionar. Per tant, quan més actiu sigui l’aprenentatge, quan més es combinin la repetició i la comparació, millor. Comparar és un dels millors exercicis que es poden fer per aprendre”.
Ponent
Materials
Aprenentatge, memòria i oblit- Enric Roca (editorial-resum de la tribuna
VIII Tribuna: com aprèn el cervell?
Resum de la VIII tribuna: com aprèn el cervell
“Per estudiar i aprendre, una mica d’estrès és bo”