02 de desembre de 2009

X Jornada: Què ha d’ensenyar l’escola?

Una de les reflexions que no es poden escapar als diferents canvis socials i educatius que s’han esdevingut en els últims temps, és la de pensar quins són els aprenentatges que ha d’assegurar l’escola en el moment actual en què vivim.

Aquesta Jornada d’Edu21 pretén reflexionar, de forma participativa i des de diferents perspectives, sobre els aprenentatges escolars que considerem imprescindibles. Darrerament parlem en termes d’un currículum basat en competències, és aquest un currículum més adequat a les necessitats d’aprenentatge reals? Respon a allò que com a societat esperem de l’escola? Oblida algun aprenentatge clau o cabdal? Esdevé guia suficient per tal que l’escola doni resposta a allò que s’espera d’ella? Sens dubte aquestes són qüestions importants de debatre i que com a comunitat educativa ens preocupen i ens ocupen. Durant la Jornada es procurarà avançar envers propostes curriculars integradores i globals dels diferents continguts escolars.

 

Programa

 18:00
Rebuda i presentació de la Jornada
 18:15
Treball en grups per respondre als diferents interrogants de la Jornada
 19:00
Opinions de diferents professionals que responen a la pregunta: Què ha d’ensenyarl’escola?
 19:30
Treball en grups per replantejar les respostes anteriors
 20:15
Posada en comú i debat en plenari. Elaboració de propostes provisionals
 21:00
Finalització de la Jornada i invitació al bloc on continuarà el debat

Jornada dirigida i coordinada per Mireia Civís i Enric M. Sebastiani.

 Activitat formativa reconeguda pel Departament d’Educació.

Primeres conclusions de la jornada

Després del treball realitzat en grups reduïts i en plenari, es proposen per al debat posterior a la Jornada, les següents competències que hauria d’ensenyar l’escola al temps que s’obre la reflexió en relació a quin tipus de currículum les podria garantir:

  • Raonar, pensar, reflexionar, comprendre el món i ser crític amb criteri.
  • Descobrir i optimitzar les pròpies intel·ligències múltiples que permetin assolir el màxim potencial educatiu.
  • Conviure, treballar en equip i col·laborar.
  • Comprometre’s personalment i socialment.
  • Construir coneixement, resoldre problemes i generar pensament propi.
  • Aprendre a continuar aprenent.
  • Assumir valors i aplicar-los al servei del coneixement d’un mateix, de la convivència i de l’assumpció de la ciutadania
  • Esdevenir i ser persona.
  • Competència espiritual, de profunditat y arrelament emocional per al coneixement i la felicitat.
  • Tenir domini de la cultura en sentit ampli; la cultura científica, social, matemàtica, tecnològica i plurilingüística.
  • Expressar-se en múltiples llenguatges (oral, escrit, plàstic, corporal, etc.) al servei de la capacitat comunicativa.
  • Dominar críticament les TIC.

Altres consideracions de la Jornada:

  • En el treball han sorgit aquelles competències que els participants (estudiants universitaris, mestres, professors i professionals educatius, pares-mares, etc.) han cregut que haurien d’ensenyar o promoure les escoles en relació, sobretot, a l’educació bàsica, per això és possible que algunes d’elles no estiguin incloses específicament en els actuals currículums.
  • S’ha posat de manifest tenir en molta consideració els aspectes emocionals que intervenen en els processos educatius així com la necessitat que l’ensenyament doti de sentit els aprenentatges per a l’alumnat.
  • S’ha donat com a establert que el currículum ha d’adreçar-se a totes les intel·ligències de l’individu, entre elles les que promouen la intel·ligència emocional en general i les relacions intra i interpersonals en particular.
  • S’han emfatitzat la necessitat de promoure valors des del currículum com el respecte, la companyonia, l’esforç, la convivència, l’acceptació de les diferències, l’autoexigència, la feina ben feta, el compromís, l’espiritualitat (no com a religiositat sinó com una dimensió de la persona no estrictament material), etc.
  • S’ha insistit en competències que permetin al noi i noia, i posteriorment, l’adult, prendre decisions amb consciència i sentit comú (i per això cal conèixer-se un mateix) i en referència a tots els àmbits de la vida.
  • Pel que fa a la competència relacionada amb les TIC cal constatar que els nostres alumnes són ja uns autèntics nadius digitals, són tecnocompetents. Per tant, les competències que els hauria de garantir l’ensenyament no són principalment les del domini dels estris tecnològics, sinó les que els permetin seleccionar la informació, dominar i no ser dominats pels mitjans, el pilotatge dels tempos de la informació, etc. Potser caldria plantejar-se que l’escola haurà d’assumir un paper de juxtaposició educativa en referència als medis tecnològics que possibiliti a l’estudiant poder validar les informacions que rep, i les seves fonts, amb capacitat crítica. Ens cal dotar als nostres nois i noies de competència per a poder valorar, també des del cor, la pròpia informació i coneixement que trobaran a la xarxa global i juxtaposar-la amb la influència educativa de l’escola.

Roman oberta la possibilitat d’ampliar, matisar, afegir o reformular les competències proposades.

 

Materials

Ideas para conocer la escuela del s. XXI

Què ha d’ensenyar l’escola? (Conclusions jornada)

Vídeo

Què ha d’ensenyar l’escola?

 Imatges de la jornada