Lliurament del 4t Premi d’Educació Edu21 2010
Un treball innovador sobre l’educació de la interioritat a l’ESO, guanya el quart Premi d’Educació Edu21
Un treball innovador sobre l’educació de la interioritat ha estat el guanyador de la quarta edició del Premi d’Educació Edu21 de suport a la recerca i la reflexió educativa. El premi, dotat amb 6.000 €, el va lliurar el 16 de desembre de 2010 Jordi Pujol en un acte que va tenir lloc a la sala d’actes del Centre Cívic Ateneu Fort Pienc de Barcelona.
El treball guardonat, titulat “Itinerari d’educació de la interioritat a l’ESO”, és obra dels professors de secundària Jaume Bernadet, Olga Claret, Viky Ipas, Maria Àngels Pavón, Joan Pino, Gemma Roig i Marc Utrillo. Tots aquests docents treballen al centre educatiu Salesians Sant Vicenç de Sant Vicenç dels Horts. El nou Premi d’Educació Edu21 és un treball interdisciplinari impulsat per l’equip directiu del centre on s’aplica que afecta a les diferents assignatures que s’imparteixen a secundària. En opinió del jurat que ha fallat el premi, “el treball, i la seva metodologia, representen una innovació en el camp concret de l’educació de la interioritat en el context escolar”.
L’objectiu principal d’aquest treball de recerca educativa “és educar als alumnes per a la interioritat endinsant-los al descobriment del seu món interior i que això els condueixi a plantejar-se preguntes sobre el significat i el sentit de la seva vida”. Segons va explicar el professor Jaume Bernadet en recollir el premi en nom de tots els seus companys guardonats, “convidem als alumnes a omplir i eixamplar el seu món interior tenint molta cura de que aquesta estratègia no els aboqui a l’individualisme ni al replegament, doncs cap d’aquestes dues coses és interioritat”.
Després de lliurar el premi a aquest col•lectiu de docents Jordi Pujol va valorar molt positivament que s’ensenyi als alumnes a descobrir que la seva vida té sentit: “amb aquest coneixement interior seran més feliços a nivell personal i més útils a la societat”. Incidint en aquesta línia argumental també va assenyalar que aquesta mena d’estratègies educatives poden ajudar els alumnes a “tenir una idea més clara del que són, del que volen ser i del que poden ser”. Finalment, va recordar que quan “els valors són hàbits esdevenen virtuts que donen sentit als projectes”.
Aquest treball de recerca educativa es va iniciar el curs 2007-08 i va començar a aplicar-se a partir del curs 2009-10 a les aules de secundària del centre on treballen els docents que l’han desenvolupat. L’itinerari combina la programació vertical, progressiva en funció de la maduració i l’edat de l’alumnat, i l’horitzontal, coordinada i planificada entre tot el professorat de les diferents matèries que es treballen en un mateix curs. El treball amb els alumnes es realitza a partir de la distribució de diferents continguts: el silenci corporal, la integració emocional i l’obertura a la transcendència, i a través d’una gran varietat de metodologies i formes de treball. El projecte involucra directament al Departament de Pastoral de l’escola i al seu Servei d’Atenció Psicopedagògica.
Durant l’acte de lliurament del premi també s’ha repartit a tots els assistents un exemplar de l’obra De Sòcrates a l’Ipod de Jordi Nomen i Recio, guanyador de la tercera edició d’aquest guardó que es va lliurar l’any passat. El Premi d’Educació Edu21 pretén incentivar la reflexió i la investigació sobre aquelles pràctiques d’aula o de centre que, amb caràcter innovador, hagin portat a terme, o tinguin intenció de fer-ho, els mestres i professors de les diverses etapes del sistema educatiu.