IV Jornada: L’avaluació en educació: eina i estímul per a la millora de la qualitat pedagògica i el compromís social
L’emergència de la nova “cultura de l’avaluació” al sistema educatiu en general i a l’escola en particular ens interroga sobre si és la resposta a una moda, a una necessitat, a un desig de control o a una exigència ètica i professional. També ens qüestiona la seva viabilitat real, la seva responsabilitat social i, també, personal. Podem transformar l’avaluació en un autèntic estímul i indicador de la millora de l’educació?
Podem ser “justos” avaluant els aprenentatges? Som conscients que determinades decisions avaluadores poden afectar greument el desenvolupament psicosocial dels nostres alumnes? Quins aspectes ens satisfan i quins no en relació a l’avaluació dels aprenentatges? Què necessitaríem canviar per tal de millorar l’avaluació, la promoció i l’acreditació dels alumnes?
Quines estratègies utilitzen habitualment els educadors per avaluar la seva tasca? Quins són els principals obstacles per realitzar una reforma profunda i eficaç de l’avaluació docent, i quines propostes permetrien incrementar-la i millorar-la? Qui hauria d’avaluar al professor?
Per a què avaluar els centres educatius? S’ha de fer internament o externament, o ambdues modalitats a la vegada? Què es pot fer per a millorar l’avaluació de les institucions educatives?
Per tal d’escoltar la veu dels professionals de l’ensenyament però, també, de tots els altres agents educatius (famílies, educació no formal…) interessats en poder debatre i aprofundir sobre aquestes i altres qüestions relacionades amb l’avaluació i el seu impacte en la millora de l’educació, Edu21 organitza la seva quarta jornada sota el títol: “L’avaluació en educació. Eina i estímul per a la millora de la qualitat pedagògica i el compromís social”.
El debat que enceti la jornada continuarà després de manera virtual, de tal forma que el conjunt dels participants -i tothom que s’hi vulgui afegir- podrà seguir aprofundint i enriquint amb les seves aportacions els diferents documents de conclusions que s’aniran generant.
Detalls de l’activitat
Dia: 17 de novembre de 2007
Hora: 9:00h – 14:00h
Lloc: CEIP El Sagrer (C/Costa Rica 26, Barcelona)
Programa
9:00h | Rebuda i inscripcions en els grups |
9:15h | Presentació de la jornada, a càrrec d’Enric Roca, coordinador d’Edu21, i Jordi Longàs, coordinador de la jornada |
10:00h | Treball en grups |
11:45h | Descans-esmorzar |
12:15h | Posada en comú |
13:30h | Conclusions i preguntes per a poder continuar el debat via web |
Materials
Reflexió Jordi Longás, coordinador IV Jornada (pdf)
Presentació realitzada per Jordi Longás (powerpoint)