II Jornada: Identitat i diversitat a l’escola catalana d’avui i de demà
“Podem fer una escola amatent per atendre la diversitat del seu alumnat, i molt principalment aquell procedent d’altres cultures, sense descurar la defensa i la preservació de la pròpia identitat catalana en un temps de globalització? Fins a quin punt propostes de la denominada educació intercultural no es construeixen des de significats més teòrics que fàctics, més des del camp de les bones intencions que des del pragmatisme de la competitivitat cultural i identitària?”
El projecte Edu21 vol defugir els pols oposats en educació i , en canvi, preten descobrir els encontres que neixen de la confluència i la complicitat en l’objectiu comú de formar els millors ciutadans possibles. En aquest sentit, un dels principals reptes que afronta el nostre sistema educatiu és aconseguir forjar una escola on tothom s’hi senti reconegut i respectat, capaç d’engrescar-lo envers un projecte de futur compartit i, en el nostre cas, basat, configurat, possibilitat, des de la pròpia realitat cultural catalana. Oferir una identitat i un projecte de ciutadania alhora, que no obligui a renúncies identitàries a ningú, però que tampoc signifiqui emboirar la nostra pròpia identitat cultural.
En aquest sentit ¿és pertinent parlar de la possibilitat de construir una escola que a Catalunya no només seria intercultural, sinó més aviat cultural-intercultural en la hipòtesi que només es podria donar la interculturalitat en un escenari d’enfortiment i reconeixement de la cultura pròpia? I si és així, com passar de les paraules als fets, del discurs teòric a les pràctiques d’aula i de centre?
La tercera jornada d’Edu 21 volia donar resposta a aquests i d’altres interrogants, tot donant veu als professionals de l’educació i a totes les persones interessades en la temàtica que es van acostar a l’escola Andersen de Vic el passat 27 de maig de 2006.
La jornada va seguir el següent programa:
8.45 a 9.15 | Recollida de documentació |
9.15 a 9.45 | Introducció a la temàtica de la Jornada |
9.45 a 11.45 | Debat en grups reduïts de professionals heterogenis |
11:45 a 12.15 | Pausa-cafè |
12.30 a 13.30 | Presentació de conclusions i treball en plenari |
12.15-14.00 | Presentació conclusions dels grups, debat general, conclusions generals |
Els grups van treballar les respostes a una pregunta transversal a tots ells: “és possible una escola que atengui la diversitat des de posicions plenament inclusives sense, el mateix temps, descuidar l’atenció de l’exel·lència i el màxim potencial d’aprenentatge de tothom?”. I, a continuació, a una d’específica per grup.
Després del descans, i en plenari, es van presentar les respostes realaborades i es va obrir un torn per a noves incorporación i reflexions.
Per últim, es va cloure la Jornada avançant algunes propostes adreçades a la comunitat educativa catalana i es va convidar a continuar el debat i la reflexió mitjançant les altres plataformes participatives d’edu21
Materials