L’ITworldEdu 2011 conclou que l’àmbit educatiu és un sector productiu i econòmic emergent
La quarta edició de l’ITworldEdu ha superat xifres de participació amb més de 1.100 assistents del sector de l’Educació i de les TIC, un 36% més que l’anterior edició. - La realitat augmentada, la geolocalització i les xarxes socials s’imposen com a nous models de recursos digitals educatius.
Ahir es va clausurar la quarta edició de l’ITworldEdu 2011, la més multitudinària de totes les edicions, amb la participació de més de 1.100 professionals del sector de l’Educació i de les TIC, un 36% més que en l’anterior edició. En aquests dos dies, s’ha posat de manifest que l’àmbit TIC-educació se l’ha de considerar com un sector productiu i econòmic emergent ja que suposa i suposarà un motor de negoci i de canvis importants que van des del propi sector tecnològic, fins a l’energètic, passant per l’editorial. Tot i trobar-nos en aquests moments en una situació econòmica delicada, l’esdeveniment s’ha pogut portar a terme i això és degut, per damunt de tot, a la convicció del sector empresarial tecnològic, de les administracions i d’institucions privades amb clara vocació de servei públic.
Per altra banda s’ha comprovat que comencen a emergir nous models de recursos educatius digitals basats en la realitat augmentada, la geolocalització i el treball col·laboratiu que es genera des de les xarxes socials. Així mateix, s’ha pogut constatar que les xarxes socials actuals democratitzen la participació dels ciutadans i són un recurs altament interessant per generar veritables entorns personals d’aprenentatge i de construcció social del coneixement.
A la tribuna que va encetar la segona jornada de l’ITworldEdu, en Maciej Jakuwobski va esmentar alguns dels resultats més rellevants de l’informe PISA 2009, com la baixa posició d’Espanya en competències de lectura digital on menys d’un 5% dels alumnes són eficients a l’hora de fer una bona lectura digital. Tot i això va destacar que, en general, tots els països estudiats per la OCDE, incloent Espanya, han fet un salt qualitatiu important quant a la introducció de les TIC a l’aula, fet que demostra la gran inversió que s’està fent en aquest àmbit. Per la seva banda, Franc Ponti va recalcar la necessitat de revolucionar les aules amb la introducció d’estratègies d’innovació i creativitat fent que l’escola esdevingui un entorn de passió que motivi els estudiants. Ponti va afegir que cal substituir la competició cega per cooperació intel·ligent i que les TIC faran que les competències col·laboratives dels estudiants es magnifiquin.
Un altre plat fort de la jornada va ser la Taula Rodona protagonitzada per representats de les principals companyies de telecomunicacions i de l’Administració Pública on es va constatar que l’Agenda Digital Europea 2020 marcarà les directrius de les telecomunicacions i serà el full de ruta a seguir per administracions i operadores per aconseguir un accés ràpid, intel·ligent, sostenible i integrador a Internet.
L’Acte de Cloenda de l’ITworldEdu 2011 va contar ahir amb la presència de Carles Flamerich, Director General del Centre de Telecomunicacions i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya; Sònia Recasens, Segona Tinent Alcalde de l’Àrea d’Economia i hisenda, Promoció econòmica, Empresa i Ocupació de l’Ajuntament de Barcelona; Josep Menéndez, Director general de la Fundació Joan XXIII, i Elisabeth Marill, Representant de les empreses impulsores de l’ITworldEdu 2011, que van recalcar l’èxit d’aquesta quarta edició i van animar als participants a seguir innovant en l’àmbit educatiu i no aturar-se malgrat les dificultats del context actual.
L’ITworldEdu 2011, organitzat pel CETEI-Fundació Joan XXIII, està promogut por la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i empreses del sector TIC, i compta amb la col·laboració d'Edu21.