L’escola del curs vinent
Tots desitjaríem que el proper retorn a l’escola es produís amb total normalitat, però, malauradament, sabem que això no serà pas així. La incertesa de la situació sanitària, també la que deriva de les mateixes instruccions de les autoritats educatives, conviden a expressar-se des de la màxima prudència a l’hora de pronosticar la realitat que ens espera a l’inici de curs.
Aquests canvis organitzatius suposen també incidir en la transformació de la manera tradicional de gestionar i impartir els continguts d’aprenentatge. Caldria avançar vers propostes curriculars integrades i globalitzades on es prioritzessin els aspectes substancials. Per fer això tot el professorat s’hauria d’implicar en l’elaboració de propostes curriculars interdisciplinàries susceptibles de ser impartides de manera presencial o, si fos necessari, a distància tot combinant períodes sincrònics amb altres d’asincrònics.
I finalment, el més important, calen mesures que transformin el rol tradicional de les escoles. La prioritat de l’escolarització no ha de ser impartir uns determinats coneixements curriculars, sinó que l’eix central caldria que fos acompanyar de manera intensiva, integral i personal cada alumne en el seu desenvolupament, i això ho ha de garantir una tutoria exercida com a mentoria. Aquesta funció de mentoria i d’orientació educativa també hauria de garantir la monitorització de l’aprenentatge de cada alumne, de la manera i amb el ritme que cadascú necessiti, i fent-ho comptant amb la socialització de l’aprenentatge en el si del grup d’iguals. Per això la tasca de mentoria que cada docent haurà d’exercir caldrà que es basi en la personalització i, també, en la gestió del clima de convivència i d’aprenentatge de cada grup reduït d’alumnes.
A vegades els grans canvis sorgeixen per episodis circumstancials i imprevisibles. Potser aquesta pandèmia ens obligarà a fer el salt endavant definitiu on l’escola deixi de prioritzar un conjunt de sabers, parcel·lats i immutables, i passi a garantir al seu alumnat un espai de creixement personal i col·lectiu que els desperti les ganes de comprendre el món en què viuen i situar-se en condicions de protagonitzar el futur que arribin a somniar o anhelar.