24 setembre 2015
Ester Busquets i Anna Matavacas, tècniques de l'Aula de Formació Continuada

L’aula de formació continuada: un espai d’aprenentatge d’idiomes

L’Aula de Formació Continuada és un espai d’aprenentatge d’idiomes gratuït que depèn de la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Vic. És oberta al públic set hores al dia i durant aquest horari s’hi pot assistir lliurement. No hi ha un període d’inscripció ordinari, sinó que l’usuari pot començar al llarg de tot el curs escolar.

La
ciutadania hi pot treballar d’acord amb els seus coneixements previs,
necessitats, objectius, gustos i interessos. A l’Aula hi treballem dues
tècniques que, d’una banda, disposem l’espai i seleccionem els recursos
didàctics, i, de l’altra, en el rol de docent, planifiquem l’aprenentatge,
assessorem i observem i, quan cal, intervenim.

L’espai és obert a usos diferents. A
part de l’alumnat que s’acull a l’aprenentatge guiat, hi tenen cabuda grups
procedents de centres, entitats i serveis de la ciutat. També fa la funció de centre
de recursos per al professorat. D’altra banda, oferim tallers monogràfics i
sessions permanents que tracten qüestions concretes de la llengua i ens
serveixen per aprofundir-hi.

En un espai d’aprenentatge com
aquest, treballem amb les persones. Cada una és un món, però s’ha d’adaptar a
uns hàbits i unes maneres de fer, i alhora, el sistema ha de ser prou flexible
per adaptar-se, al mateix temps, a aquestes persones. Per fomentar l’autonomia
de l’aprenent partim d’una línia sòlida, d’un recorregut marcat on cadascú pot
introduir els canvis necessaris.

La novetat, la curiositat i la
il·lusió són fonaments de qualsevol aprenentatge, en totes les etapes de la
vida; això no va per edats. I es donen en contextos relaxats, amb el suport del
docent, en un ambient respectuós amb tots els perfils, que allunyi complexes i
prejudicis sobre les capacitats de cadascú. Per això hem de tenir cura de
l’espai –i fer-lo acollidor, ric en recursos i accessible–  i  de
les persones, i donar-los i demanar-los un tracte respectuós i pacient, i una
actitud tenaç, com la del professor.

En
el marc europeu, i d’acord, entre altres documents de referència, amb el Manifest de la Unesco de la Biblioteca
Pública
(1994), la formació continuada al llarg de la vida, essencial per
desenvolupar-se en un context democràtic, ha de ser d’accés fàcil i amb una
oferta qualitativament prou interessant per a tota la trama ciutadana (persones
amb diferents graus de formació, orígens, edats).

En
el context d’I+R+D, a l’Aula fomentem maneres d’aprendre
diverses i adaptem i creem materials didàctics que cobreixen tot el ventall
d’usuaris. En aquest sentit, pensem que, integrada en una biblioteca pública,
l’Aula esdevindria un lloc de treball per a l’aprenentatge de llengües i també
per a la sensibilització entorn del multilingüisme i de les llengües
minoritàries. D’aquesta manera, la biblioteca podria oferir una aproximació
professional a l’aprenentatge d’idiomes, i les persones tindrien accés al
coneixement cultural i literari i a l’entorn didàctic en un mateix lloc.

A l’Aula, el rol del docent, les
metodologies emprades, l’espai i els recursos, doncs, giren al voltant de
l’alumne i constitueixen la base del nostre projecte educatiu de centre.