21 abril 2016
Anna Lasaga / Mireia Segú (324 )

La UOC proposa trencar amb les assignatures a la universitat

La UOC pronostica que la meitat de les universitats desapareixeran d'aquí a deu anys.
Les conclusions de l'estudi mostren que només sobreviuran les que s'adaptin més bé al món digital i les més flexibles i especialitzades

A les universitats, els toca renovar-se, o moltes corren el risc de desaparèixer, segons un estudi fet per la UOC i una cinquantena d'experts internacionals. La meitat de les universitats actuals, diuen, podrien deixar d'existir en una dècada si no s'adapten digitalment i són més flexibles i més especialitzades. Han de trencar amb les assignatures i canviar l'oferta per sobreviure i, diuen, es tracta d'un autèntic "tsunami" de canvis.

Lluís Pastor, director de l'E-Learn Center de la UOC, afirma que d'aquí a deu anys "és possible que moltes de les universitats que avui coneixem hagin desaparegut. Només les més espavilades començaran a entendre per on va el canvi". Aquests canvis posen en perill un dels ensenyaments més estables des de fa deu segles.

Les universitats del futur que dibuixa l'estudi de la UOC seran força diferents a les d'ara. Es faran carreres centrades en l'activitat, i no en la teoria; les assignatures desapareixeran, els alumnes treballaran resolent casos i, a partir d'aquí, aprendran el que necessitin per resoldre'ls. El professor guiarà l'aprenentatge del grup i el protagonista serà l'estudiant. La universitat del futur ensenyarà 24 hores al dia i 365 dies l'any gràcies als "smartphones", que faran possible aprendre des de qualsevol lloc a través de les aplicacions educatives. Si no evolucionen, conclou l'estudi, les universitats perdran credibilitat.

Lourdes Guàrdia, directora del Màster en Educació i TIC, explica que els estudiants demanen trobar sentit a allò que aprenen i, per això, "necessiten utilitzar la tecnologia, perquè ajudi a reproduir els escenaris professionals". La realitat virtual i l'augmentada faran que l'estudiant se submergeixi en el món professional i les empreses estaran cada cop més presents en el disseny dels currículums i en l'avaluació de l'alumne.

Les titulacions seran molt més fragmentades, més fetes a mida de les necessitats dels alumnes, i amb més intervenció de les empreses, no tan subjectes a calendaris.

http://bit.ly/1SbMXaB