Per al professor Adell en l'educació s'ha d'implicar tota la societat i els moments actuals dibuixen un projecte involucionista que la societat no ha de permetre
Sempre ha maldat per fer aportacions positives al món de l'ensenyament i ha tingut la voluntat i el delit per la millora del fet educatiu al País Valencià i és per això que hom el coneix com a promotor de projectes novells en el camp de la formació de formadors.
Cal que a la currícula hi haja presència de valors?
Sense valor no hi ha cap projecte educatiu presentable. Que els valors estiguen presents i viscuts és primordial, perquè en cas contrari, assistim a una pura faramalla.
Es troben presents ara aquests valors?
Als actuals sistemes educatius es troben, però pense sincerament, que s'haurien de trobar més, no sols des de la vivència sinó també des de l'exemplificació per part de la comunitat educativa i més concretament per part dels que tenim responsabilitats en aquest segment: educadors, supervisor escolars, l'administració, la família i el context.
Tot i haver deixat l'ensenyament directe, li preocupa el fet educatiu?
Trobe que fins i tot més que abans, perquè aleshores era la meua obligació professional i ara, la desenvolupe com a una preocupació més aprofundida, perquè des de la talaia que em proporciona el fet de ser persona jubilada, contemple la panoràmica social, política, cultural, educativa i del sistema, d'una forma prou més objectiva i, d'alguna manera, amb més coneixement de causa que no quan estava clavat dins.
Per què quan es parla de valors encara suposa un repte desafiant?
Doncs perquè parlem de coherència en comportaments i d''altres vivències que són més difícils d'estructurar que els continguts i, a més d'això, esdevenen més complicats quan s'han de predicar amb l'exemple. Educar des de la perspectiva de valors sempre demana un plus per part dels docents degut a l'actitud compromesa i decidida, perquè es tracta de treballar en favor de la millora de la societat.
Què li passa a l'actual societat valenciana?
La nostra societat té l'afegit de ser una societat que transita bé pels paràmetres del pensat i fet i d'algun que altre destarifo i, segurament per això, hem estat més fàcilment manipulats. Perquè sobre aquell esquema i perspectiva general d'un pretés estat del benestar universalitzat, hem tingut les manipulacions típiques d'uns polítics que han fet de la política la seua vida i com que no tenen més perspectiva vital, ens han portat on ens han portat i ens han situat en el mapa del despropòsit.
La formació dels adolescents és un nus gordià per al futur d ela societat?
Absolutament. Aquest període és una etapa clau dels creixement de la persona i és per això que cobra molta importància i transcendència. L'atenció educativa, escolar curricular de l'adolescència, és absolutament vertebral i ens ho juguem quasi tot.
Què és el que l'ha impulsat a escriure “Ética para adolescents”?
Des de sempre he considerat que la formació en valors és absolutament vertebral per tal d'aconseguir una societat democràtica, una societat convivencial i amb una interlocució i disposició al canvi i a la generositat compartida. Doncs tot això, m'ha portat a posar-ho negre sobre blanc, perquè a més, pense sincerament que aquest llibre serà molt pràctic per al professorat en general, com per a totes les persones que estan implicades amb el sector educatiu. És més, aquesta publicació pot esdevenir una guia de bones pràctiques per als educadors.
Resta molt a fer en el camp de l'educació?
Sempre hi ha una part important de millora, perquè mentre hi ha vida i ha esperança. L'escola és un reflex de la societat i és per això que s'ha de treballar encara en favor de la millora. Ara s'ha de mantenir l'alerta permanent i s'ha d'estar obert a qualsevol tipus de millora, sense necessitat d'obsessionar-se amb això. L'educació és una cosa tan important, com per a no deixar-la mai en exclusiva en mans dels educadors perquè, com diu el professor Marina, “això de l'educació és cosa de tota la tribu”. Dissortadament, es viu ara un temps involucionista en aquest terreny i, és per això que la societat no ho ha de permetre.