“En un entorn de crisi els experts reclamen més autonomia dels centres per gestionar els recursos”
Els centres educatius catalans han de deixar de “distribuir i gestionar la misèria” si realment “volen ser competitius i prestar un servei de major qualitat i excel·lència”. Així de contundent es va manifestar ahir Eva Salvà, secretària general de l'Agrupació Escolar Catalana durant la taula rodona que va organitzar a Barcelona el projecte educatiu Edu21 que promou el Centre d'Estudis Jordi Pujol. La resta de participants en aquesta nova edició del cicle Tribuna, que representaven a diferents opcions de centres educatius –públics i privats concertats bàsicament– també van recolzar sense embuts aquesta tesi.
Per Maite Górriz, directora de l'IES Priorat i
secretària de la Junta
Central de Directors de Centres Públics de Secundària de
Catalunya, “totes les escoles tenen els mateixos problemes de finançament
sigui quina sigui la seva titularitat, pública o privada”. Segons aquesta
professional la manca de recursos “ens aboca a gastar menys i a ser més
imaginatius però el problema de fons continua latent”. Una de les solucions
que es va apuntar a la taula rodona per resoldre aquesta situació és conèixer
quin és el cost real d'una plaça escolar, “que sempre ha de ser més car a
l'escola pública”, segons va apuntar Enric Puig, secretari general de la Fundació Escola
Cristiana de Catalunya. “L'administració no vol aclarir quin és el preu real
de les places escolars”, va dir, i aquesta opacitat provoca “l'ofegament
financer dels centres”.
Altra
solució possible per optimitzar la gestió dels recursos és que es concedeixi un
major marge de gestió als professionals dels centres: “el sistema s'ha de
desburocratitzar i descentralitzar si volem que rutlli correctament”, va
dir Albert Serra, professor associat del Departament de Política d’Empresa i de
l’Institut de Direcció i Gestió Pública d’ESADE. Per aquest expert la nova llei
d'educació de Catalunya pot ser una bona oportunitat per millorar les coses en
tots els sentits, “també en el del finançament dels centres”. Serra
també va comentar que la crisi econòmica “ens farà baixar del núvol de
l'estat del benestar actual tot i que també – va afegir– pot ser un
revulsiu per millorar i solucionar problemes”.
Malgrat
reconèixer que durant els darrers deu anys l'administració ha destinat més
diners que mai al sector educatiu, els participants en aquesta sisena Tribuna
de l'Edu21 van criticar que aquests recursos només hagin beneficiat al
professorat. “La despesa principal del sistema és el cost del professorat”,
va dir Maite Górriz. “S'han destinat molts diners per millorar els sous dels
docents sense demanar res a canvi”, va denunciar Eva Salvà, que es va
mostrar partidària “d'elevar el nivell d'exigència dels professionals”.
Així mateix va afegir que “els centres també ens hem d'acostumar a donar
comptes de com gastem els diners i a que ens avaluïn”.