24 novembre 2015
(324 - TV3)

Els professors de l’Estat, dels pocs dins de l’OCDE que no són avaluats periòdicament

Només a Espanya, Irlanda, Itàlia i Israel no es fan avaluacions regulars de la feina dels docents un cop han accedit a la professió

Espanya és un dels pocs països de l'Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmics, l'OCDE, on no s'avalua periòdicament els professors. Ho remarca l'informe anual d'aquesta organització sobre l'estat de l'educació, "Education at a Glance", als 34 països membres. Segons aquest estudi, només a Espanya, Irlanda, Itàlia i Israel no es fan avaluacions regulars de la feina dels docents un cop han accedit a la professió.

Als països on sí que es fa aquesta mena de proves, els resultats tenen conseqüències per a la carrera dels docents. A 16 països, si no obtenen bons resultats, els professors han de passar un segon examen i en 11, tenen efectes sobre el seu sou. En 10 dels països, els docents han de fer formació obligatòria.

L'estudi de l'OCDE també constata una millora substancial pel que fa al nivell educatiu dels països membres. En 15 anys, hi ha hagut un increment del 55% del nombre de persones amb educació superior. A la part alta de la taula hi ha el Canadà, on el 54% dels ciutadans tenen un títol universitari, seguit d'Israel i Luxemburg. Els dos països a la cua d'aquesta llista són Itàlia i Turquia, amb només el 17% de la població amb estudis superiors.

L'estudi de l'OCDE coincideix amb el debat obert a l'Estat després que el Ministeri d'Educació hagi encarregat al filòsof i pedagog José Antonio Marina l'elaboració de l'esborrany del Llibre Blanc del Professor o Estatut Docent. Per Marina, "no només es pot avaluar -els docents - sinó que s'ha de fer."

http://edu21.sharedby.co/share/zaxfZO