Investigadors en neurociència i professors van coincidir a remarcar les oportunitats que ofereixen les troballes científiques a l'hora d'educar amb més eficàcia els adolescents. “El 75% dels desordres mentals adults s'inicien abans dels 24 anys, la major part durant l'adolescència”, va afirmar Iroise Dumontheil, investigadora de l'Institute of Cognitive Neuroscience de Londres, durant la seva conferència. Dumontheil va explicar que durant aquest període es desenvolupa de forma més acusada que en l'edat adulta el còrtex prefrontal mitjà, anomenat cervell social, que té una influència cabdal en la manera que tenen els adolescents de processar la informació i que ser-ne conscient pot millorar la qualitat educativa.
En aquest sentit, Nieves Maya, directora del col·legi Carmelitas del Sagrado Corazón de Vitòria i coautora del llibre Conocer el cerebro para la excelencia en la educación, va indicar que “els alumnes recordaran tot allò que els motiva i els emociona”. Amb aquesta premissa, al centre que dirigeix ja fa temps que hi tenen penjades a les parets imatges de “persones que se superen”. “Messi podria ser un exemple”, va dir.
“No hi ha cognició sense emoció”, va corroborar el director de l'institut Ramon Berenguer IV de Santa Coloma de Gramenet, Enrique Jimeno. Al seu institut s'han pres molt seriosament la neurodidàctica i estan aplicant canvis metodològics per treure'n profit. Entre aquests, hi ha la potenciació de la intel·ligència emocional, la creació d'un entorn físic més agradable i, fins i tot, han engegat una assignatura optativa de màgia.
En el mateix sentit es va expressar el director de l'escola Garbí Pere Vergés d'Esplugues de Llobregat, Jordi Carmona. “A l'escola hi han de passar coses, ha de ser atractiva... El currículum ha de venir després”, va dir.
Enric Roca, vicedegà de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona i coordinador d'Edu21, subratlla que “els avenços en neurociència ens diuen que hem de personalitzar molt més l'ensenyament dels nostres alumnes”, però, tal com avisa ell mateix, aquesta ciència està tot just a les beceroles, si més no pel que fa a l'aplicació en el camp de l'educació. Amb tot, els seus avantatges són inqüestionables i no hi ha cap dubte que acabarà fent forat entre els docents.