17 abril 2010
Ramón Tomás (El Periódico)

El Centre d’Estudis Joan XXIII de l’Hospitalet guanya el Premi Ensenyament, que atorga la Fundació Cercle d’Economia

El premi li ha estat concedit pels seus èxits en una formació professional de qualitat. El segon premi va recaure a La Sínia, CEIP de Vic amb «alternatives originals i flexibles per integrar els alumnes immigrants», segons el jurat. El CEIP El Roure Gros i el col·legi Claret van quedar finalistes.
Habitualment la tutoria és aquella última classe del divendres que al cap de poques setmanes, després d’un parell de debats sobre les drogues, cau en l’oblit i es converteix en l’excusa per sortir abans. Això no passa al Centre d’Estudis Joan XXIII, guardonat ahir amb el premi Ensenyament 2010, atorgat per la Fundació Cercle d’Economia. Durant 40 anys el centre ha mimat la formació professional (la germana pobra del batxillerat) i l’ha dotat d’actitud per poder afrontar nous reptes. El 80% dels seus estudiants de grau mitjà salten al cicle superior, i cada vegada n’hi ha més que aborden la universitat.

Educar en valors

Molts alumnes que inicien un cicle de grau mitjà al Joan XXIII ho fan desmotivats, sense hàbits de treball ni itinerari. «És important encaminar-los cap a una futura professió, però el primer que s’ha de fer és augmentar-los l’autoestima. Treballar les seves habilitats socials i no només les tècniques», assegura Maite Andreu, directora de FP. «Si no acabo el programa no em preocupa gaire perquè en el món real l’acabaran, però en canvi les actituds les han d’assumir», explica Carme Castelltort, directora general.

Per evitar que els alumnes es perdin, el Joan XXIII ha teixit una espessa xarxa d’acompanyament amb tutors, coordinadors, orientadors... «El nostre caràcter es troba en el treball de tutories. Al principi els costa perquè vénen de centres on la tutoria ha sigut passar l’estona», reconeix Andreu. «Donen molta importància als valors personals i no hi falta ningú», ratifica Patricia Marcos, estudiant d’Administració i Finances. Abans havia estudiat dos cicles de grau mitjà i la seva pròxima parada és la universitat: «Empresarials i després m’especialitzaré en màrqueting». «Quan vaig començar grau mitjà no tenia ganes d’estudiar, però aquí em van motivar i vaig descobrir una vocació. Fa cinc anys que estudio i treballo», explica Patricia. «Estic contenta del camí que he escollit», afegeix confiada.

La dificultat motiva

El professor no està sol davant els reptes. «És important reforçar i donar més suport a la figura del tutor. No li podem dir ‘t’encarregues de 30 alumnes’ i ja està», afirma Andreu. Els tutors treballen acompanyats d’un coordinador i un orientador, comparteixen les seves dificultats i tracen enfocaments. La setmana passada un orientador va preparar una sessió per explicar als tutors com enfocar una entrevista amb una família que ve predisposada a no entendre que el seu fill té dificultats. «Fem petits miracles. Tenir un alumne fàcil no ens motiva gaire. Reconforta més quan veus com ha madurat un alumne teu que a grau mitjà tenia dificultats», afirma Andreu.

Gemma Ibáñez és coordinadora de tutors de grau mitjà. Va estudiar en aquest centre, va anar a la universitat i ara també ensenya. «Volem formar bons professionals, però sobretot bones persones. El més important per a les empreses de pràctiques és la persona, que hi arribi predisposada», assegura Ibáñez. Els 25.000 euros del primer premi els ajudaran a seguir apuntalant la feina en xarxa amb els seus 450 alumnes de cicles. La Sínia va rebre 15.000 euros.

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=704999&idseccio_PK=1021&h=