31 gener 2011
Núria Aris, vicedegana de la Facultat d’Educació (UIC) i Miquel Àngel Comas, professor de la Facultat d’Educació (UIC) i col·laborador d'Edu21

Educació, formació i recerca: motor estratègic de la Unió Europea

L’educació, la formació i la recerca esdevenen eixos prioritaris en les polítiques estratègiques de la Unió Europea i responen a una necessitat de crear un segell propi i comú, amb una clara visió de futur, de compromís i de qualitat, fent que esdevingui tot un gran repte i una enorme oportunitat pedagògica.

Europa i el nou repte educatiu

La nova fita educativa es sustenta en uns principis, intencions, directrius i interessos amb una clara definició europeista d’unificació, convergència i mobilitat amb l’objectiu d’intentar assolir un tret distintiu i de qualitat: “La Unió Europea vol esdevenir l’economia més competitiva i dinàmica del món, basant-se en el capital humà1.

La societat del coneixement  ha d’esdevenir un gran motor econòmic perquè Europa sigui més competitiva a nivell mundial: “Els ciutadans tenen noves i enormes oportunitats de comunicació, desplaçament i ocupació. Per això, els coneixements i les aptituds són un poderós motor del creixement econòmic2.

Clarament ens trobem davant d’una revalorització del fet educatiu com a font de progrés social i econòmic: “L’educació i la formació han passat a ser punts claus i elements decisius de la competitivitat, tant individual com de les empreses i els països i, a més, per les seves clares repercussions en el nivell d’ocupació3.

Arrel de Lisboa

L’estratègia de Lisboa, plantejada com una acció del període 2000-2010, suposa la redacció de les bases estratègiques i prioritàries de la Unió Europea envers la promoció i priorització de la societat del coneixement i el capital humà com a font de creixement i segell propi. Per a la seva concreció es definiren tres àmbits d’actuació, tots ells complementaris i sota un mateix teixit, on es contempla l’Espai Europeu d’Educació Superior (1998)4, l’Espai Europeu de Formació Permanent (2001)5 i l’Espai Europeu d’Investigació i Recerca (2003)6. Fent de la iniciativa una acció en xarxa on és necessària la implicació de molts agents actius professionals del sector i sent, alhora, un element novament distintiu de la nova Europa, on els seus principals fonaments es sustenten sobre la mobilitat i el reconeixement. La creació i consolidació del nou marc és fruït d’un gran esforç col·lectiu i respon al desig i la necessitat d’un segell distintiu comú, on totes les institucions educatives participants del procés esdevenen claus donat que de la seva necessària aportació en dependrà el seu grau d’èxit.

La Unió Europea, en el marc de les seves funcions bàsiques, ha de promoure el progrés i el benestar social dels ciutadans. La plena adequació a la societat del coneixement exigeix uns mecanismes transparents i uns instruments eficaços que puguin permetre la millora de la qualitat i la competitivitat, la convergència i el reconeixement dels coneixements, dels nivells acadèmics i dels títols universitaris, com a resposta a un nou mercat laboral cada vegada més globalitzat, a l'avenç tecnològic i a la plena integració social europea. El nostre deure és fer que l’educació, la formació i la recerca esdevinguin un mitjà imprescindible per a promoure la cohesió social, la ciutadania activa, la realització personal i professional, l’adaptabilitat i l’ocupació.


1 Consell Europeu de Lisboa (2000); “Conclusions de la Presidència”. http://www.europarl.europa.eu/summits/lis1_es.htm#1

2 Comissió Europea, Comunit (20-11-2001). “Hacer realidad un espacio europeo del aprendizaje permanente” Brussel.les. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2001:0678:FIN:ES:PDF 

3 Fernández Arufe, J.E. (2006); “Los grandes cambios y la sociedad del conocimiento”. La política económica en tiempos de incertidumbre. Netbiblo.

4 Declaració de la Sorbona (1998): http://www.gencat.cat/diue/doc/doc_17852449_2.pdf

5 Comunicat de la Comissió de Comunitats Europees (2001): “Hacer realidad un espacio europeo del aprendizaje permanente”. Bruselas. COM (2001) 678 final. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2001:0678:FIN:ES:PDF

6 Comunicat de la Comissió de Comunitats Europees (2003): “El Espacio Europeo de Investigación: un nuevo impulso. Reforzar, reorientar, abrir nuevas perspectivas”. Bruselas. COM (2002) 565 final. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2002:0565:FIN:ES:PDF