Aquest grup de mestres, de procedència diversa en quant a titularitat de centre i etapes formatives, respongueren amb entusiasme, molt activament i positiva a la crida que el CEJP els va formular, demanant de manera majoritària, en finalitzar la Jornada, lacontinuïtat futura en el desplegament dels objectius de la mateixa, que entre d’altres i de manera explícita i remarcable, es proposava escoltar la veu del mestre de manera directe i transparent entorn les seves vivències, preocupacions i inquietuds professionals més actuals i destacables, sempre amb l’horitzó de la millora de la qualitat d’ensenyament al nostre país.
Molt sintèticament, les tres conclusions més rellevants i de consens i després del treball desplegat al llarg d’aquell matí, foren:
1.-La necessitat d’aprofundir en la definició i praxis de les noves xarxes de corresponsabilitat educativa: rols, responsabilitats, drets i deures dels diferents agents educatius i socials (acords i compromisos socials). Aquesta necessitat s’experimenta a partir de la vivència de la solitud de l’escola i dels mestres i professionals de l’educació davant la tasca educativa i els reptes educatius d’avui entorn els valors que es proposen des de l’escola, la família i la societat actual.
2.-En segon lloc, coincidiren tots en la necessitat de definir un marc legal estable i de reflexió serena, sense prejudicis i despolititzada entorn l’àmbit de l’educació, sovint massa subjecte al pèndol de les alternatives polítiques de govern. Es necessita un marc d’estabilitat i desburocratitzat, més enllà que tothom reconeix la necessitat final de l’acció i el compromís polític en la concreció dels canvis.
3.-Finalment es va fixar l’atenció en la necessitat de replantejar els models de formació inicial i contínua dels professionals de l’educació (formació a mida, amb finançament, en context, amb recursos, dinàmiques de “supervisió”, atenció als professors novells,…).
Arran d’aquestes conclusions, així com d’altres temàtiques vinculades, i esperonats per la mateixa demanda de continuïtat dels mateixos assistents, el CEJP ha dissenyat un seguit d’activitats i programes per aquest any 2006 sota l’epígraf projecte EDU21 que, a partir de totes les aportacions rebudes i el suport d’un Consell de Consultors creat adhoc pel desenvolupament d’aquest projecte, presenten les següents línies d’acció i propostes de participació per tal de seguir avançant en la línea encetada a Terrassa:
Programa 1: “Tribuna de l’educació a la Catalunya del segle XXI”
Programa 2: “Jornades locals de participació: els professionals de l’educació tenen la paraula”
Programa 3: “Suport a la recerca-acció en educació”
Programa 4: “Portal-revista electrònica d’educació: EDU21”
Aquests quatre programes, dels quals en tenen una àmplia explicació en el seu lloc-WEB (de contingut i proposta de participació), tenen com a finalitats compartides:
a) La promoció de la participació directe dels diferents agents educatius i del procés de corresponsabilització davant els nous reptes de l’educació.
b) La promoció de la reflexió-acció, com a força renovadora i creadora de pensament.
c) La promoció dels valors socials i de l’educació, com a discurs cohesionador entorn l’educació, entorn l’eix de la “pedagogia de la coresponsabilitat”.
A partir d’aquests programes i de les finalitats compartides apuntades, el CEJP vol elaborar a finals d’any, un text síntesi de les conclusions que es desprenguin, així com d’aquells aspectes discursius que sostinguin aquestes conclusions entorn l’educació i la pedagogia de la coresponsabilitat.
Esperem doncs encertar en l’expressió general feta pública a Terrassa de desig de continuïtat en el treball allà iniciat i que les propostes i activitats que avui endeguem, inclòs aquest mateix butlletí electrònic, permetin compartir de manera col·lectiva, sincera i compromesa el problemes, projectes i visions de millora de la qualitat de
l’educació al nostre país. Edu21 vol ser, en definitiva, una nova oportunitat per a la participació col·lectiva i compromesa en l’exercici de la coresponsabilitat educativa.