Edu21: segona fase
La primera fase del Projecte Edu21 començà amb la jornada de Terrassa del 19 de juliol del 2005; un conjunt de professionals de l’ensenyament iniciaren un debat d’on sorgiren tot un seguit de reptes i preocupacions al voltant de la millora de la qualitat de l’educació que inspiraren les línies rectores d’edu21. El projecte es va desenvolupar fins a principis del 2007, quan es va lliurar un projecte de publicació que, en forma d’articles de reflexió dels diversos consultors del projecte i d’altres col·laboradors, recull -en part- els diversos temes tractats per edu21, tant en jornades amb els professionals de l’educació com en tribunes amb diferents actors que tractaven temes específics, o mitjançant xats, articles al butlletí... Aquesta publicació de propera aparició contemplarà també diversos aspectes no específicament treballats en les activitats d’Edu21 de la seva primera fase però que, pel seu interès, s’han volgut incloure per tal d’avançar el debat que puguin generar.
Després d’aquest període inicial ple d’encerts, intens i definidor del projecte, ens calia donar ara un nou impuls mitjançant la reestructuració de l’organització d’edu21 per una part i, en un altre aspecte, a partir d’un impuls renovat i ambiciós que ens permeti arribar més i millor a tota la comunitat educativa de Catalunya en particular i al conjunt de la societat catalana en general.
En aquesta segona fase, edu21 contempla el seguir apostant per les jornades on es dóna veu als professionals de l’ensenyament sobre els temes punyents que els preocupen en el seu dia a dia i per les tribunes on s’aborda un tema específic amb un auditori més ampli. Després de treballar la inclusió i l’excel·lència, la identitat i la diversitat, i la formació del professorat ara, en la nova perspectiva, tenim altres temes interessants que tractar en els propers mesos, ja sigui en el format de les jornades o de la tribuna: l’avaluació en tots els seus aspectes, la gestió eficaç dels centres educatius, l’educació amb recolzament de les TIC, la convivència als centres (entre la resiliència i el “bullying”), el model de centres de Catalunya (públic-concertat-privat)...
També volem propiciar espais més amplis i intensius de reflexió com és el cas dels seminaris d’un dia sencer. En aquest sentit, el proper 24 d’octubre celebrarem un seminari amb el títol genèric de reflexions i propostes per a una educació renovada.
Tenim la intenció de seguir potenciant el Premi d’Educació Edu21 com una plataforma de reflexió i de divulgació d’experiències educatives innovadores d’aula que mostrin els camins pràctics de renovació de l’educació a casa nostra.
Hem renovat la pàgina web i el propi butlletí per tal d’obrir-lo més a col·laboradors i aportacions diverses creant properament un apartat d’observatori on es puguin trobar aportacions nacionals i internacionals del món educatiu comentades pels propis col·laboradors d’Edu21; un llistat de centres, experiències o activitats que siguin models de bones pràctiques en qualsevol dels temes tractats per Edu21; blogs específics...
Tots aquests aspectes, juntament amb una aposta decidida per impulsar un conjunt de col·laboradors que aportin amb il·lusió la seva experiència concreta al projecte, i la incorporació ja produïda d’un gerent amb tasques de gestió i promoció d’Edu21, ens han de conduir a un nou escenari farcit d’idees, reflexions, debats i, també, formació i pràctiques concretes en el camí d’anar creant un renovat impuls per a l’educació a Catalunya que ens situï novament, com a país, en l’avantguarda del pensament i l’acció pedagògiques. I, en aquesta ambició, comptem amb tots vosaltres.