Edu21: properes prioritats
No es pot fer tot alhora. Ni és possible ni resulta convenient. En educació cal marcar prioritats i ritmes escaients. Tant en el terreny de la reflexió com en el de l’acció. Edu21, fidel a aquestes premisses, obrirà en les properes setmanes accions en diferents àmbits prioritaris de l’educació del nostre país.
El 4 de maig tindrà lloc la XVI Tribuna Edu21 sobre el tema: Ensenyar i aprendre llengües estrangeres. Quan, on i com? que aborda una problemàtica de màxima actualitat pedagògica. Quant més evident resulta garantir la capacitat multilingüe dels nostres joves, més s’aguditza la contradicció entre el nombre d’hores d’estudi de llengües estrangeres en el sistema educatiu, i la real competència que adquireixen bona part dels nois i noies quan surten del sistema educatiu obligatori i, fins i tot, del postobligatori. Aquesta contradicció de ben segur que ha de respondre a unes raons concretes. Posar-les al descobert i, sobretot, proposar alternatives en l’àmbit de l’ensenyament i l’aprenentatge de les llengües estrangeres és el principal objectiu de la Tribuna del dia 4.
També aquests dies Edu21 proposa una nova edició del seu premi d’Educació en la seva cinquena edició. Aquesta convocatòria constitueix una bona oportunitat per a esperonar la recerca pedagògica i la difusió de projectes d’innovació dels nostres educadors en una ampli ventall de temàtiques estratègiques per al futur de l’educació a casa nostra.
Així mateix volem ressaltar que, des de fa setmanes, un grup d’experts vinculats a Edu21 es troben reflexionant i dissenyant una propera jornada pràctica que es dedicarà a l’estudi i aprofundiment de l’aprenentatge i l’ensenyament de la comprensió lectora, donat que entenem que aquest constitueix un aspecte cabdal per a la millora dels resultats curriculars dels nostres alumnes. Aquesta jornada vol respondre a una nova modalitat divulgativa i formativa que parteix de la idea de poder “disseccionar”, a nivell pràctic, les actuacions docents i discents que es produeixen a l’aula i amb el focus posat sobre una determinada dimensió educativa, en aquest cas, la lectura i la seva comprensió significativa. En els propers dies Edu21 avançarà la data d’aquesta jornada pràctica.
A principis de juliol oferirem una nova edició del coaching educatiu d’Edu21 que fusionarà en un mateix programa dues temàtiques abordades anteriorment per separat. Per una part, el lideratge d’equips docents adreçat a les direccions però també a qualsevol docent i, per una altra banda, les competències per exercir una tutoria de qualitat. Serà doncs un coaching on relacionarem les destreses i habilitats professionals pròpies del lideratge d’equips docents, i de grups d’alumnes, amb les funcions pròpies d’una tutoria que garanteixi un acompanyament professional i de plena eficàcia pedagògica a cadascun dels estudiants, tant a nivell personal com de grup.
A mitjà termini tenim la intenció d’aprofundir també en un aspecte que considerem esdevindrà molt rellevant en un futur proper. Ens referim a la necessitat d’incorporar la possibilitat d’exercir la codocència –o la múltiple docència simultània– en una aula i, com a conseqüència, haver de variar substancialment el model didàctic actualment imperant. Si a l’aula la desvinculem d’un sol docent l’estem concebent com un espai polifuncional. Però per canviar de model didàctic ens caldrà abans comptar amb una mentalitat general disposada a obrir-se al canvi i a la innovació. La jornada de tipus pràctic que Edu21 dissenyarà dintre d’uns mesos tindrà com a principal funció començar a treballar aquest canvi de mentalitat docent, que segurament passa per deixar de considerar l’aula com un espai d’influència exclusiva d’un sol professor en la “seva” hora de classe, la “seva” matèria i el “seu” grup d’alumnes.
L’aprenentatge i l’ensenyament de les llengües estrangeres; la promoció d’un exercici de professionalitat per a dotar-se d’eines i competències per al lideratge pedagògic, tant institucional com tutorial; la capacitació per a exercir la professió docent compartint els espais docents amb altres col·legues de forma simultània... tota aquesta varietat simultània de fronts que prioritza Edu21 respon a la constatació que només des d’una actuació multidimensional podrem anar responent als reptes que ens planteja una realitat que és –ella també– multidimensional. Ens referim als alts índexs d’abandonament i fracàs escolar i els pocs satisfactoris índexs d’èxit i d’excel·lència educativa dels nostres nens i nenes, nois i noies.
Per a col·laborar i participar en aquests propers reptes que Edu21 planteja –i que acabem de descriure– hi esteu tots especialment convidats. Només des de la unió de la força dels esperançats en la millora aconseguirem una educació de qualitat per a un nou futur.