“Conèixer el cervell ens dóna pistes sobre què cal fer en el procés de l’aprenentatge”
El doctor Ignacio Morgado, catedràtic de Psicobiologia a l'Institut de Neurociència de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), va assegurar ahir en el decurs de la Tribuna organitzada per Edu21 a Barcelona que “conèixer el cervell ens dóna pistes, sobretot als professionals de l'educació, sobre què cal fer i què no cal fer en el procés de l'aprenentatge”. La Tribuna va aplegar al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) unes 250 persones, majoritàriament del món de l'ensenyament.
Segons Morgado, que va impartir una lliçó magistral sobre el funcionament del cervell humà, l'educació “és una força molt poderosa, doncs canvia el cervell, la ment, i per tant el comportament de les persones”. Durant la conferència, que portava per títol Com el cervell aprèn, recorda i oblida, el neurocientífic va insistir en la idea –ja expressada en el seva primera participació en el cicle Tribuna, ara fa un any– de que “obrir la ment dels estudiants és una qüestió de motivació, i d'això els bons mestres i professors en saben molt”. Pel conferenciant “tot el que produeix emocions activa el cervell i la memòria i ens ajuda a guardar allò que ens emociona. És a dir, les emocions ens ajuden a formar memòries consistents”.
Després d'explicar a la nodrida concurrència amb un llenguatge planer i entenedor com funcionen els processos bàsics que configuren el complex funcionament del cervell humà (sinapsis, neurones, connexions nervioses, hipocamp, etc.) i els tipus de memòria que existeixen (implícita, explícita, de treball...) el doctor Morgado va defensar els valors de l'esforç, el treball i la dedicació com a fonamentals per millorar l'aprenentatge dels estudiants, tant a la infantessa com a l'adolescència. Aquests valors són imprescindibles per configurar “l'estructura mental que guia el comportament i dicta les instruccions per aprendre, és dir, quina memòria és vol crear”. I segons el conferenciant, per a l'individu és bàsic crear dos tipus de memòries, “les rígides i fidels, que s'assoleixen a partir de la repetició, i les flexibles, que ens ensenyen a relacionar. Per tant, quan més actiu sigui l'aprenentatge, quan més es combinin la repetició i la comparació, millor. Comparar és un dels millors exercicis que es poden fer per aprendre”.