Catalunya suspèn en l’aplicació de les TIC a les aules dels centres escolars
Catalunya suspèn en la incorporació de les TIC en les aules dels centres escolars. Només un 56% dels professors de ciències i un 38,4% dels mestres de matemàtiques apliquen les tecnologies de la informació i de la comunicació en els seus mètodes d’ensenyament, segons l’estudi Second Information Technology in Education Study 2006 (Sites 2006), un projecte internacional d’avaluació de l’aplicació de les TIC en l’educació secundària promogut per l’Associació Internacional d’Evaluació del Rendiment Educatiu (IEA), i que ha analitzat 22 sistemes educatius de tot el món.
L’estudi conclou que encara que la majoria dels centres educatius
catalans disposen d’un bon equipament d’ordinadors i d’accés a
internet, la majoria de professors no fan servir aquestes eines en les
seves classes. Ara bé, els percentatges varien segons la titularitat
dels instituts. Els professors de matemàtiques dels centres concertats
utilitzen més les TIC (39,6%) com a eina pedagògica que en els centres
públics (37,3%), segons els 356 centres catalans consultats. Només
un 60% del professorat dels centres concertats declara fer servir les
TIC en les classes, una dada que descendeix al 52,7% en el cas de
l’escola pública.
L’estudi apunta que la principal
causa d’aquest fet seria que els professors a Catalunya no tenen els
ordinadors dins la pròpia aula, sinó en una sala especifica
d’informàtica. Això no passa per exemple a Canadà, on el 55% de les
aules tenen ordinador, a Finlàndia, on és el 38% o a França (6%) o a
Itàlia (4%). A Catalunya només l’1% de les aules tenen ordinador, un valor similar a Sudàfrica o Israel, la qual cosa no vol dir que es comparteixi el mateix nivell tecnològic.
Altres dades significatives situen Catalunya en una millor posició. Un 94,1% dels centres tenen ordenadors i el 96,7% connexió a internet. Ara bé, això només suposa un ordenador per cada 12 alumnes
malgrat que hi ha variacions significatives segons la mida del centre,
7,2 alumnes per ordinador en els petits i 20,2 en els grans.
Veieu també:
VII Jornada Edu21: Avancem cap a l'escola digital?
http://www.elsingulardigital.cat/cat/viewer.php?IDN=25030