Cada classe té dos nens amb trastorns d’aprenentatge
El diagnòstic precoç és clau per poder afrontar aquestes patologies i prevenir un possible fracàs escolar.
La majoria dels problemes són casos de dislèxia i alumnes amb hiperactivitat.
Uns 57.000 alumnes catalans que han iniciat el curs 2010-2011
pateixen trastorns en l'aprenentatge, xifra que equival a almenys dos
infants per aula o a un 8% del total d'estudiants. La dislèxia, que
afecta entre un 5 i un 17% de la població infantil, i el trastorn de
dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH), que pateixen entre un 8 i un
12% dels nens, són els més diagnosticats, segons l'informe L'aprenentatge en la infància i l'adolescència. Claus per evitar el fracàs escolar, elaborat per l'Observatori de la Infància i l'Adolescència Faros, impulsat per l'hospital materno-infantil de Sant Joan de Déu.
Altres
trastorns detectats en menor percentatge son la discalcúlia (dificultat
per a l'aprenentatge del càlcul), dificultats en l'aprenentatge no
verbal (problemes per a la coordinació motriu i integració
visioespacial) o en el desenvolupament del llenguatge. Els experts
consideren que si un alumne de 8 anys no ha aconseguit el nivell esperat
de lectura, escriptura, càlcul i/o capacitat d'atenció, pot tenir un
problema del qual s'ha de tractar. Per aquest motiu, un diagnòstic
precoç “és fonamental per evitar el fracàs escolar i altres problemes
emocionals secundaris, com ara depressió, ansietat o ser víctimes de
l'assetjament escolar”, segons explica la neuròloga infantil i
coordinadora de l'estudi, la doctora Anna Sans.
Coordinar esforços
En
el tractament d'aquests trastorns és molt important la feina conjunta
entre els metges, les famílies, els serveis socials i sobretot els
centres educatius i els professors. Es considera necessari que
s'estableixin “uns protocols de detecció dels trastorns i d'altres que
facilitin l'actuació dels mestres, ja que ara no estan recolzats per cap
sistema i no tenen cap suport per dur-los a terme”, diu Sans.
Els
nens que pateixen aquests trastorns “poden tenir una intel·ligència
igual que els altres, però se'ls ha de facilitar les coses donant-los un
tracte individualitzat des de l'escola, i això és el que tenim molt
malament aquí”, afegeix Sans. Així, els autors de l'informe també
demanen que es revisi el currículum educatiu “enfortint la lectura, la
llengua estrangera, el càlcul, la música i les competències digitals” i
que es flexibilitzi i s'adapti al trastorn que pateixi cada alumne,
segons indica el professor de la Facultat de Ciències de l'Educació,
Enric Roca.
“Es tracta d'educar en la diversitat, però entesa la
diversitat no com el país de procedència o el color de la pell, sinó
tenint en compte les habilitats de cada un”, conclou Sans.