21 març 2012
RAÜL GARCIA I ARANZUEQUE (El Punt Avui)

Alerta per l’increment de la segregació escolar a Catalunya

Els centres d'ensenyament cada cop separen més els estudiants per nivells, tot i els estudis que neguen que això sigui útil contra el fracàs escolar.

Un estudi de la Fundació Bofill avisa que aquesta pràctica amenaça la cohesió social

La llei catalana empara un model escolar integrador en què a la mateixa aula conviuen alumnes de diferents nivells i condicions socials. Aquesta és la teoria i, fins fa una dècada, la fórmula ha estat un “èxit rotund”. Els últims anys, però, el model s'ha anat desvirtuant i moltes escoles i, sobretot, instituts han començat a segregar els estudiants per nivells fins al punt de posar en risc la cohesió social.

Aquesta és la tesi de l'estudi Junts a l'aula. Present i futur del model d'educació comprensiva a Catalunya, fet públic ahir per la Fundació Jaume Bofill. L'estudi critica la “mala aplicació dels principis de l'escola comprensiva i inclusiva” que s'ha fet a Catalunya i assegura que “el fracàs escolar no es resoldrà amb un model d'escola que durant l'escolaritat obligatòria selecciona els alumnes o els posa en itineraris separats segons les seves capacitats”.

En els últims anys, Catalunya ha viscut una explosió migratòria que ha obligat les escoles i els instituts a adaptar-se a les noves circumstàncies, i l'administració ha anat satisfent les demandes dels docents amb recursos ad hoc, com ara aules d'acollida per a immigrats, aules obertes per a alumnes amb problemes de conducta i unitats externes fora dels instituts. Paral·lelament, s'ha tendit a separar els alumnes en grups segons el seu nivell amb la intenció d'atendre millor les necessitats dels estudiants.

El resultat de tot plegat ha estat la desnaturalització del model previst per la llei sense que això s'hagi traduït en una millora dels resultats acadèmics, tal com demostren els resultats de les proves d'avaluació PISA.

Segons la Fundació Bofill, els estudis de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament (OCDE) demostren que “els sistemes comprensius” són els adequats per “millorar els resultats de l'alumnat de composició social baixa”.

I què passa, amb els alumnes amb més capacitat? L'estudi de la Fundació Bofill admet que “Catalunya, per assolir l'equitat social amb garanties, ha acceptat el preu d'ajornar la cerca de l'excel·lència”, però avisa que la separació per nivells tampoc no ajuda els estudiants més brillants. La solució –diu l'estudi– és mantenir la diversitat a l'aula i individualitzar, tant com es pugui, l'ensenyament amb la presència, per exemple, de dos o més professors a l'aula.

La proposta sona extravagant en aquests temps de retallades, però Enric Roca, coautor de l'estudi, la veu viable si “s'optimitzen recursos”. Per exemple, si es tanquen aules per a alumnes “disruptius” i es posen els seus professors a donar suport a l'aula ordinària. Això requereix, però, un canvi de mentalitat com el que ja s'està produint en alguns centres.

LES XIFRES

33
per cent
dels centres de secundària separen els alumnes en grups de manera continuada, segons la Fundació Bofill.

21,1
per cent
d'índex de repetició de curs. És el que hi ha als centres de secundària de Catalunya, un percentatge molt alt.

Model escolar mixt i desigual

La segregació dels estudiants de primària i secundària catalans comença, segons l'estudi Junts a l'aula. Present i futur del model d'educació comprensiva a Catalunya, de la Fundació Jaume Bofill, en funció de si els alumnes estan escolaritzats en una escola pública o no. Els centres públics catalans es fan càrrec d'un 80% de l'alumnat nouvingut, mentre que els concertats i privats n'incorporen un 20%. Aquest fet marca, segons l'estudi, “un fort desequilibri en l'adscripció dels alumnes amb necessitats educatives especials”, que té efectes sobre el “model d'escola” a Catalunya.

La desigualtat entre l'escola pública i la concertada està justament aquests dies de plena actualitat coincidint amb el procés de preinscripció escolar. USTEC, el sindicat majoritari de l'ensenyament públic, acusa el govern català d'afavorir els centres concertats amb mesures com ara l'ampliació de les zones educatives, que, segons aquesta organització, fa que les famílies puguin concentrar-se, encara més, segons els seus orígens socials i culturals. El Departament d'Ensenyament, en canvi, assegura que l'únic que pretén és ampliar el ventall d'elecció dels pares.

http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/2-societat/5-societat/520596-alerta-per-lincrement-de-la-segregacio-escolar-a-catalunya.html