A les aules catalanes hi ha com a mínim dos nens amb trastorns de l’aprenentatge
La dislèxia i els trastorns d'atenció són els més freqüents. A cada aula catalana de primària i secundària hi ha com a mínim dos nens que presenten un trastorn d’aprenentatge el que pot provocar fracàs escolar. Així es desprèn de l’informe Faros que elabora l’Observatori de la Salut de la Infància i la Joventut i que aquest matí s’ha presentat a l’Hospital Sant Joan de Déu.
Els nens que tenen aquests tipus de trastorns pateixen molt perquè en
un moment determinat el seu rendiment baixa malgrat ells fan el mateix
que feien fins ara i s’esforcen el doble. La manca de diagnòstic provoca
fracàs escolar i d’altres problemes entre els afectats com depressió,
baixa autoestima o aïllament", comenta la responsable de l’informe i
neuropsicòloga de Sant Joan de Déu, Anna Sans.
Sans ha subratllat la importància de fer un diagnòstic precoç "per
evitar patiment a l’alumne". "Sovint fins ara es pensava que l’entorn
social i el sistema educatiu eren les úniques variables que tenien
relació amb l’èxit o el fracàs escolar però hi ha una altra variable
tant o més important com és la base genètica, que fa que els alumnes
puguin desenvolupar aquest tipus de trastorns".
Diagnòstic precoç i atenció especial
Segons els responsables de l’informe, amb un diagnòstic precoç és
poden prendre les mesures necessàries per evitar el fracàs escolar. "No
podem tenir un model educatiu tancat sinó que s’ha d’adequar a les
necessitats dels alumnes", ha dit Sans, que defensa que un nen amb
dislèxia tingui més temps per poder fer un examen o que un nen amb un
Trastorn de Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (TDAH) tingui una atenció
i supervisió especial per part dels professors.
Segons els responsables de l’informe aquests tipus de trastorns "són
molt més freqüents del que es pot pensar". Per exemple, la dislèxia
afecta a entre un 5% i un 17% de la població infantil, y el TDAH a entre
un 8% i un 12% de la població infantil. "Són trastorns que amb una
medicació adequada i amb l’atenció necessària es poden superar i fer una
vida relativament normal", ha dit Sans.