1 octubre 2010
(Le Monde)

Una escola “incapaç de reduir” el fracàs escolar

El “collège” (equivalent a 6è primària i 1r, 2on, i 3r de l’ESO) està en una situació de fracàs. “Un de cada cinc alumnes (cada any uns 150.000 alumnes) acaba el “collège” amb greus llacunes en llengua i en matemàtiques” segons escriuen els nou “savis” del “Haut Conseil de l'éducation (HCE – Alt consell de l’educació) en el seu informe 2010 que van donar el divendres 1 d’octubre al president de la República.
Pluralista, amb nou membres designats pel cap d’Estat i els presidents de l’Assemblea Nacional, del Senat i del Consell econòmic i social, aquesta instància consultiva estima que “malgrat els esforços i la bona voluntat del cos docent, el “collège” és incapaç de reduir la gran dificultat escolar, de posar en funcionament un programa de reforç i de recuperació eficaços, de tenir en compte les diferències de ritmes d’aprenentatge dels alumnes, de compensar les desigualtats socials”.

L’Alt consell de d’educació proposa passar de l’actual “collège únic” a “l’escola de base comuna”, que garantiria a cadascú el domini de les competències de base indispensables. Demana la fí del “collège” com a còpia del “Lycée” i proposa en el seu lloc la construcció d’una escola obligatòria de l’educació infantil fins als 16 anys. “Ha arribat l’hora, afirma l’ Alt consell de l’educació, que el nostre país prengui consciència que necessita pujar de manera significativa el nivell mig de les destreses dels seus alumnes si vol ampliar la base de la selecció de la seva elit i respondre als reptes mundials”.

Aquesta finalitat constitueix avui “una ambició equivalent à la que Jules Ferry  tenia per l’escola primària durant el segle XIX quan va instaurar l’educació gratuïta i obligatòria. Preguntat per Le Monde, el ministre d’educació Luc Chatel,  proposa algunes pistes pel curs vinent. Tot i que aquestes modificacions no seran suficients. Aquest dossier no es podrà estalviar de fer un tractament més global de la temàtica, fins i tot potser caldrà pensar en fer una refundició.

Le_Monde.fr___EDUCATION.pdf