31 maig 2009
Joan Davía Matas, mestre, CEIP Joan Miró.

La innecessària obsessió de tenir un cos perfecte

Als darrers anys han anat sorgint diversos trastorns relacionats amb la pròpia imatge corporal, apareixent en menor edat, presents a major edat i afectant cada vegada més, no només les dones, sinó també els homes. Parlem de malalties com l’anorèxia, la bulímia, la vigorèxia, en el cas dels homes, o l’obesitat.

D’altra banda, hi ha estudis que posen en evidència l’augment de les operacions d’estètica: augment de pits, otoplàstia, rinoplàstia, liposucció, abdominoplàstia, implants dentals, etc. Prenguem consciència d’aquestes malalties i fenòmens de la nostra societat actual i afrontem-ne les seves causes i les conseqüències.

Estem en una època on es sobrevalora excessivament estar jove, la bellesa, aparentar ser perfecte i tenir un cos excel·lent. Avui dia, ser físicament perfecte s’ha convertit en un dels objectius principals de les societats més desenvolupades. És una meta imposada pels nous models de vida en què l’aspecte sembla ser l’únic sinònim d’èxit, felicitat o salut. Les nostres preocupacions i necessitats ja no es limiten a obtenir una casa o a formar una família. Necessitem més i volem més. Tenir un cos 10, estar excel·lentment de salut o implantar-se el mateix nas que el nostre ídol musical ha passat a ser una de les nostres necessitats i objectius.

Com a membres actius de la nostra societat n’hem de prendre consciència i intentar eradicar aquest fenomen que ens perjudica a tots. Cal que ens replantegem quins valors i actituds estem transmetent a la nostra cultura. Per exemple, en aquest sentit, els mitjans informatius de masses les marques comercials hi tenen molt a dir. Aquests mass-media, sovint, ens presenten imatges de cossos estereotipats, perfectes, musculosos o sense un gram de greix corporal. Tanmateix, constantment ens promouen un consum desmesurat.

Hi ha un anunci de la televisió que ajuda a reflectir aquest exemple. L’espot és de la marca d’un conegut iogurt, on apareixen uns cossos genials, bells i bonics, i el missatge que es transmet ve a dir que si hom consumeix els productes d’aquesta casa aconseguirà tenir aquest aspecte tan bo i saludable.

Hi ha milers d’exemples que podríem anomenar que estan presents a la nostra cultura. Així doncs, cal que ens posem les piles o la nostra salut mental i física serà cada vegada pitjor. Una de les actuacions seria educar des de la infància a prendre consciència de l’impacte d’aquests anuncis en el nostre organisme, o que els mitjans de comunicació i publicitat utilitzin models humans no estereotipats, excessivament atractius o perfectes. Segur que d’aquesta forma la gent no recorreria tant a les operacions d’estètica innecessàries i milloraria la nostra autoestima.