29 març 2009
Enric Roca, coordinador d'Edu21

Darrere el pla Bolonya

Per què el Pla Bolonya es troba al centre de la tempesta política, mediàtica i educativa a casa nostra? Què té aquest pla que aparentment desperta tanta controvèrsia? És Bolonya només una excusa per canalitzar un descontentament més generalitzat?
En les darreres setmanes les protestes d’un sector dels estudiants han tornat a protagonitzar diverses accions que han sotragat l’activitat universitària i també ciutadana. El desallotjament del rectorat de la Universitat de Barcelona es produí en el moment més inoportú després de mesos d’aparent passivitat de les autoritats universitàries i polítiques. Malgrat que el desallotjament es desenvolupà correctament no es pot dir el mateix de la resta de la jornada del dia 18. Càrregues desproporcionades, sensació de caos i descontrol, ferits diversos... En definitiva, acabà proporcionant una bona dosi d’oxigen a un moviment que ja mostrava símptomes d’esgotament i desorientació davant un seguiment cada vegada més minoritari i, també, de la constatació que la immensa majoria de carreres universitàries començarien a implantar el nou pla el proper curs.

La manca de coordinació entre el Departament d’Interior i el d’Innovació, Universitats i Empresa ha portar a reactivar el moviment que ha produït noves accions radicalitzades, moltes d’elles totalment inacceptables des del punt de vista democràtic i institucional. Així mateix, les imatges dels mossos tacats de rosa i totalment passius, juntament al fet d’una manifestació important i pacífica, ha tornat a capgirar per enèsima vegada una història que sembla no tenir fi.

Edu21, des de la seva voluntat per contribuir a generar un pensament actiu sobre els principals reptes que té plantejat el món de l’educació a casa nostra, no pot obviar el debat universitari. Sense un excel·lent sistema d’educació superior el país no podrà garantir el seu progrés qualitatiu. I en això Bolonya no pot ser un obstacle sinó una oportunitat, un desafiament per canviar estructures caduques i inoperants, per unir-nos a Europa de manera irreversible.

És veritat que darrere el denominat Pla Bolonya també s’amaguen perills i dificultats de tota mena, com en qualsevol reforma a fons d’un sistema que porta anys i panys aferrat a preservar determinades estructures corporativistes. Cal afrontar aquests perills i reptes de manera clara i transparent per tal de donar una resposta adequada que possibiliti, també en l’educació superior, fer compatible la màxima qualitat amb la garantia de l’accés equitatiu de tothom que disposi d’aptituds al marge de les seves possibilitats econòmiques.

Però l’EEES (l’Espai Europeu d’Educació Superior), globalment considerat, és un avenç que no admet ni passes enrere, ni dilacions, ni moratòries. Una altra cosa és garantir, mitjançant les vies institucionals (formals o de nova creació), l’adequada interpretació i aplicació del Pla tot fent compatible el respecte a les competències dels professionals implicats amb la dels seus usuaris, els estudiants, que poden i han de dir la seva en molts dels aspectes del Pla, sempre que canalitzin aquesta participació per vies pacífiques, racionals i constructives.

El proper dia 31 de març Edu21 organitza una tribuna per debatre amb serenor, però també sense defugir cap aspecte polèmic, les oportunitats i els dubtes que genera l’aplicació del Pla Bolonya. Al mateix temps, intentarem esbrinar perquè darrera de Bolonya hi ha, aparentment, tant desencontre, desinformació i dosis de politització. D’on ve aquest malestar que s’expressa sota el “no a Bolonya”? Es tracta potser d’un simple lema que camufla una revolta de més calat social i ideològic? Esperem que en aquesta IX Tribuna d’Edu21 es puguin respondre alguns d’aquests interrogants així com extreure algunes conclusions que siguin d’utilitat per aconseguir la pau universitària, aspecte fonamental per garantir al seu torn l’èxit de la implantació de l’EEES.

https://www.edu21.cat/ca/activitats/tribunes/37