28 octubre 2011
Raül Garcia i Aranzueque (El Punt Avui)

Autoritat a l’aula

Els docents celebren que el govern els doni més protecció davant les agressions, però adverteixen que la nova llei no posarà fi a la falta de respecte - La comunitat educativa denuncia una crisi de valors generalitzada

Poca broma amb els
mestres de primària i els professors de secundària. Ben aviat
agredir-los o amenaçar-los serà considerat un atemptat a l'autoritat
(tal com passa amb els policies) i es castigarà amb penes més severes.
El govern esmenarà, així, la llei d'educació de Catalunya (LEC), que,
fins ara, només reconeixia com a “autoritat pública” els directors dels
centres educatius per mirar d'evitar que es repeteixin casos
d'agressions a docents com els que hi ha hagut darrerament en diversos
punts del país.

Els docents han rebut la mesura amb satisfacció,
però adverteixen que amb això no n'hi ha prou per garantir el respecte
als ensenyants. “El fet que siguem a partir d'ara «autoritat pública» és
positiu per reforçar el nostre paper sobretot quan es posi en dubte la
nostra professionalitat”, admet Pep Castilla, cap d'estudis de
l'institut Lluís de Peguera de Manresa. “Tot i això, crec que no n'hi
haurà prou per posar fi a la falta de respecte als docents”.

Humilitat o prepotència

“De
fet –afegeix– estem patint una crisi de valors general que fa que el
respecte i l'educació s'hagin perdut en molts casos, fins i tot en les
relacions familiars. Els models que sovint s'exhibeixen (amplificats per
determinats programes de televisió o internet) són els de la
prepotència, la dialèctica bel·ligerant, el menyspreu, la humiliació i
la vexació i la falta de respecte a l'altre. Si no es menystinguessin
valors com la humilitat, el respecte i el diàleg, segurament
solucionaríem la majoria de conflictes”.

Des del cantó dels pares i
mares, la presidenta de la Federació d'Associació de Pares d'Alumnes de
Catalunya (FAPAC), Imma Fuyà, coincideix a dir que la mesura, tot i ser
positiva, “no servirà perquè es respecti més els docents”. “Cal un
reconeixement clar de la tasca dels professors i millorar la relació
entre els docents i les famílies i l'administració no ha fet res per
ajudar-hi”.

El diagnòstic és clar: “Hi ha una crisi en el concepte
de respecte i autoritat, però no és una crisi exclusiva dels educadors,
sinó general”, assegura Enric Roca, vicedegà de la Facultat d'Educació
de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Roca remarca que “els
pares, com la resta de la societat, també es queixen de la falta de
respecte i autoritat”. “La mesura del govern –opina– és un instrument de
tipus legal per a casos extrems que, en algun cas, pot ser dissuasiu,
però bàsicament és un senyal per demostrar que l'administració i la
societat protegeixen els docents i consideren que tenen una
responsabilitat social molt important”.

Tot i que ningú no té cap
solució miraculosa per revestir d'autoritat els docents per més que els
hagin dotat d'un tracte legal comparable al d'un policia, Roca indica
algunes mesures que, al seu parer, ajudarien que es respectés més els
docents: “Per exemple, que l'administració no desautoritzi la normativa
d'un centre educatiu quan aquest prengui decisions fent ús de la seva
autonomia”. En algunes ocasions, explica el vicedegà de la Facultat
d'Educació de la UAB, “la inspecció educativa prefereix tapar alguns
conflictes en què hi ha involucrats professors i això erosiona la moral
dels docents”. “Cal que l'administració doni suport a la seva feina i el
professorat se senti escoltat i comprès. Això no vol dir, però, que
sigui intocable”, aclareix. I encara una altra proposta: “Cal educar en
valors i dedicar-hi temps curricular, encara que sigui en detriment
d'altres assignatures”, diu Roca. “L'escola ha de recuperar el seu
vessant educatiu”, sentencia.

El cap d'estudis de l'institut Lluís
de Peguera també aposta per “treballar cada vegada més els aspectes
fonamentals de respecte des de les escoles i instituts i assenyala,
alhora, més enllà de les institucions educatives. “Caldria començar a
prendre's seriosament la responsabilitat dels pares i mares en el procés educatiu, així com la dels mitjans de comunicació en el tipus de
missatges que difonen per tenir audiència”.

 

Protecció judicial des de fa cinc anys


Les agressions a
docents ja tenen rang d'atemptat a l'autoritat pública des que el 2006
l'aleshores fiscal en cap del Tribunal Superior de Justícia de
Catalunya, José María Mena, va donar instruccions als fiscals perquè
tipifiquessin d'aquesta manera les agressions als professionals de
l'educació i de la sanitat. La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau,
defensa la mesura del govern amb l'argument que cal donar valor als
ensenyants i deixar clar que les agressions no quedaran impunes.

 

S'ha d'educar en valors i dedicar-hi tot el temps curricular que calgui
Enric Roca
Vicedegà Facultat Educació UAB

 
Amb la mesura del govern no n'hi ha prou perquè es respecti els docents
Pep Castilla
Cap d'Estudis Institut l. de Peguera

 
Cal reconèixer la tasca dels professors i millorar la relació amb les famílies
Imma Fuyà
Presidenta de la FAPAC
 
 

http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/2-societat/5-societat/468658-autoritat-a-laula.html